15

IKC Plataanschool “De kleurrijke buurtschool van Heechterp/Schieringen”. De kracht van de school is dat er gewerkt wordt met hoofd, hart en handen. In samenwerking met Sinne Kinderopvang biedt de school onderdak voor 100 leerlingen. Leerlingen met verschillende culturele achtergronden. De Plataanschool is een school in beweging. Samen met verschillende partners wordt het onderwijs vorm gegeven. Harmke Kingma en Elske van der Laan zijn respectievelijk als buurtgezondheidscoach en buurtsportcoach nauw betrokken bij (het aanbod van) de Plataanschool. Zij adviseren, organiseren en realiseren plannen voor de school op het gebied van bewegen en gezonde leefstijl. Zo hebben zij een beweegplan ontworpen en wordt deze sinds 2018 uitgevoerd. Binnen dit beweegplan zijn de volgende onderdelen verwerkt; MQscan (motorisch leerlingvolgsysteem), naschoolse activiteiten, sportdagen, gymlessen met Mobiez, zwemlessen voor groep 3 en 4, Fit & vaardig, Peuters en Kleuters in beweging. Kortom een intensieve rol voor de buurtgezondheids- en buurtsportcoach binnen de school. En sinds afgelopen schooljaar is hun collega Jolanda Frericks als vakleerkracht tijdens de gymlessen actief. In samenwerking met haar wordt gekeken naar de motorische achterstanden en proberen we hier mogelijke interventies op in te zetten of, in Jolanda haar geval, aanpassingen te doen tijdens de gymlessen. Daarnaast is er goed contact met directie, de leerkrachten maar ook met onder andere de ouderraad. Af en toe schuiven Harmke en Elske aan bij de ouderkamer om te informeren naar de stand van zaken binnen de school maar ook om samen te werken en te kijken naar de mogelijkheden om ouders in beweging te krijgen. De ouderraad op de Plataanschool is erg actief en helpt mee met het organiseren van allerlei activiteiten van de school, zo ook de gameroom. De gameroom is een ingerichte huiskamer binnen de school waar kinderen samen kunnen komen om bijvoorbeeld schoolopdrachten te maken, spelletjes te spelen maar ook om gezellig te praten. Met de afwisseling van het beweegprogramma ontstaat er een mooie verhouding tussen in- en ontspanning. Ook buiten op het plein krijgt het bewegen steeds meer gestalte, door het aanbieden van spelletjes door de pleinwachten en het herinrichten van het plein. Ook hier ligt voor het IKC en bv SPORT een mooie opdracht voor in de toekomst. Voor komend schooljaar ligt het accent voornamelijk op de verlengde schooldag, daar gaan Harmke en Elske aanbod voor creëren in combinatie met waterverkenning, Sjors Sportief en een programma op maat in de gymzaal na schooltijd. De samenwerking tussen bv SPORT, de Plataanschool en Sinne Kinderopvang Met het veranderen van de functie-inhoud van de buurtsportcoach en een ander gezicht op school hebben we het roer omgegooid. Waar voorheen de buurtsportcoach hoofdzakelijk de gymlessen gaf en sportevenementen organiseerde, heeft de buurtsportcoach nu een beleidsmatige functie. Ze sturen processen aan en geven ondersteuning waar hun expertise nodig is. Bovendien zijn ze voor het gevoel collega’s geworden die onderdeel uitmaken van het team. Met het schrijven van het schoolplan 2019-2023 zijn buurtsport-, buurtgezondheidscoach en de vakleerkracht gevraagd om de visie op bewegingsonderwijs op papier te zetten, die aansluit bij het motto van school en kinderopvang; leren doe je met hoofd, hart en handen. Met behulp van de subsidie IKC gelden van de gemeente Leeuwarden is een bewegingsprogramma neergezet waar leerlingen van profiteren. Aansluitend bij de HGW-werkwijze op school wordt aan het begin van het schooljaar een MQ-scan bij de leerlingen afgenomen om de beginsituatie in kaart te brengen. Op grond van deze uitslagen wordt een beweegprogramma samengesteld dat een vakdocent en de eigen leerkracht uitvoeren. De buurtsportcoach biedt ondersteuning waar een hulpvraag is. Daarnaast worden sportdagen georganiseerd. Ze ondersteunen ook sportactiviteiten buiten de deur, zoals het schaatsen in de ijshal en zwemmen in het Kalverdijkje. Naast beweging speelt voeding een belangrijke rol wanneer we spreken over gezondheid en vitaliteit. Binnen de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang zien we al mooie ontwikkelingen op dit gebied, zoals een structureel aanbod in kooklessen voor peuters en kleuters. Dit zijn waardevolle leermomenten waarin we ook de ouders betrekken. De buurtsportcoaches proberen ook de ouders te laten bewegen door bijvoorbeeld het aanbieden van opleiding, zijn ze aanwezig bij de ouderkamer en bieden ze gezonde lunches aan. Hier krijgen ze ook informatie als er een subsidie moet worden aangevraagd voor een kind dat op sport wil of hoe je de beste taart bakt! “De kracht van de school is dat er gewerkt wordt met hoofd, hart en handen.” Het komende jaar breiden de activiteiten zich uit naar de kinderopvang. Door de VVE gelden die beschikbaar zijn wordt er een programma samengesteld gericht op de motoriek van 2 t/m 6 jarigen. Vorig jaar is de speelzaal ingericht met allerlei spelmaterialen. Het komende jaar breiden we dit verder uit met lessen die beschikbaar zijn voor PM’ers en leerkrachten. Hierin wordt tevens de beweegvloer ingezet, een waardevolle aanvulling op de bewegingswereld van kinderen waarin bewegen, spelen, ontdekken, sociale interactie en leren samenkomen zorgen voor een compleet nieuwe leerervaring voor kinderen. We ervaren Elske als buurtsportcoach en Harmke als buurtgezondheidscoach als fijne samenwerkingspartners die ons helpen bij het realiseren van het aanbod dat past bij ons motto. SPORT Leeuwarden 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication