29

Doel 3 Een groter en inclusiever bereik 5 Onze programmering is het middel om meer bezoekers te trekken. Daarom betrekken wij het publiek bij de programmering en ondersteunen wij de programma’s met marketing- en communicatie-activiteiten. Hoofddoel is om het Museon te positioneren als de leukste en leerzaamste familiebestemming van Nederland en als plek waar iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt. 5.1 DE BUITENWERELD SPREEKT MEE Wij betrekken ons publiek bij het maken van onze programmering. Een nieuwe Programmaraad kijkt met ons mee, draagt ideeën aan en geeft advies. De samenstelling ervan is divers. Met ondersteuning van de Missing Chapter Foundation krijgen ook kinderen een stem in de programmering. De educatieve programma’s komen tot stand in overleg met onze Educatieraad. Hierin zijn zowel deskundigen als vertegenwoordigers van verschillende vormen van onderwijs vertegenwoordigd. Nieuwe educatieve producten testen wij in focusgroepen. BEZOEKERSONDERZOEK Ook bij de ontwikkeling van nieuwe exhibits betrekken wij ons publiek, meer dan tot nog toe het geval is geweest. Dit doen wij onder andere door vroege prototypes met publiek te testen op een nieuwe plek in de publieksruimte. Door de langetermijnprogramma’s is hier tijd voor. Een andere manier is om structureel bezoekersonderzoek te doen in de tentoonstellingen op het niveau van de individuele exhibits. In One Planet hebben wij dit op kleine schaal gedaan. Het geeft inzicht in wat wel en niet werkt waardoor je de concepten van goede exhibits mee kunt nemen naar een volgende tentoonstelling. Dit drukt de productiekosten. Bedrijfsplan 2020 – 2024 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication