30

Een groter en inclusiever bereik 38 37 MARKETINGSTRATEGIE We maken een duidelijke keuze tussen verschillende strategieën. Deze keuzes zijn gebaseerd op de uitkomsten van een langlopend publieksonderzoek tussen 2015 en 2019. • Voor de doelgroep families kiezen wij specifiek voor marktpenetratie (bestaande producten voor bestaande markten) en marktontwikkeling (nieuw publiek voor bestaande producten). 37 Wandelen voor Water 38 Experimenteren met vacuüm in een experiment bij een vakantieactiviteit 5.2 ACCENTEN IN MARKETING De communicatiecampagne is vooral gericht op een grotere naamsbekendheid en het overhalen tot een bezoek aan het museum. Wij presenteren het Museon als een spannende, leerzame dagattractie met een unieke missie en programma. Daarmee profileren wij ons dus expliciet als museum én attractie en opereren wij nadrukkelijk op de vrijetijdsmarkt. • Voor het onderwijs kiezen wij voor retentie, productontwikkeling (verbeterd product voor bestaande markten) en diversificatie (nieuwe markten met nieuwe producten). • Voor de zakelijke markt kiezen wij voor productontwikkeling. In de komende periode zullen wij de bezoekerservaring voor alle doelgroepen verder optimaliseren waarbij alle afdelingen samenwerken in een Experience Team, aangestuurd vanuit de afdeling Communicatie & Marketing. DOELGROEP FAMILIES Wij richten een groot deel van onze activiteiten op families. Wij streven naar landelijke bekendheid maar focussen op het gebied van 50 kilometer rond Den Haag omdat daar de grootste ‘winst’ is te behalen. De hoogte van de entreeprijs blijkt een belangrijk motief voor het publiek om tot museumbezoek over te gaan. Daarom hanteren wij verschillende prijzen voor verschillende DOELGROEP ONDERWIJS Op educatief gebied is bestendiging van het aantal leerlingen uit het Haags primair onderwijs een belangrijk doel. Ook zien wij groeikansen: 1) door de verdere ontwikkeling van het W&Tmenu voor vooral het Haagse primair onderwijs; en 2) via het aanbieden van educatieve tours bij One Planet voor zowel het primair als voortgezet onderwijs in en buiten Den Haag. Ook onderzoeken wij hoe wij onze samenwerking met organisaties zoals Boekids en Unicef kunnen versterken. De educatieve markt is complex en gedifferentieerd, en de concurrentie is stevig. Daarom evalueren wij op dit moment het huidige lesaanbod om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor diversificatie en productontwikkeling. Wij zullen meer aandacht besteden aan sales en aftersales met als doel het aantal leerlingen te laten groeien tot 50.000 in 2024. DOELGROEP ZAKELIJKE MARKT Wij zullen ons meer richten op zakelijke bezoekers en zullen daarvoor een uitdagende propositie ontwikkelen. Om voet aan de grond te krijgen in deze zakelijke markt, zal het Museon moeten investeren in een update van de faciliteiten en uitbreiding van het personeel en het leeftijdscategorieën en maken wij afspraken met derden over acties en barterdeals (wederdiensten). Verder zijn dynamic pricing en groepskorting belangrijke instrumenten. 30 30 Samen onze toekomst vormgeven

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication