15

“ We zijn mensenmensen, een persoonlijk kantoor” Bij een bezoek aan de website van Michels Administratie & Belastingadvies vallen twee zaken meteen op. Als eerste de Michels Cloud, een afgeschermde omgeving waar klanten onder meer terechtkunnen voor hun online dossier. Ten tweede de klanttestimonials. “Onze wens is om van iedere klant een ambassadeur te maken. We proberen iedere klant binnen ons stramien op maat te bedienen. Waar ligt de behoefte? Waar ben je naar op zoek? Niet iedere klant heeft hetzelfde advies nodig. Doordat wij dichtbij de ondernemer staan, weten we wat er speelt. Dat krijgen we vaak terug als we onze klanten vragen iets over ons en onze samenwerking te vertellen.” VISIE EN FILOSOFIE Michels Administratie & Belastingadvies is deelnemer aan NOAB Next. “Daar zijn we mee begonnen omdat we de volgende stap wilden maken. NOAB Next gaat over automatisering en het optimaliseren van de administratiestraat.” Het bleek dat Michels al heel ver op dat vlak was. “We hebben de puntjes op de ‘i’ gezet. Het gevolg van NOAB Next is dat we breder naar onze processen zijn gaan kijken. We zijn ‘naar binnen gegaan’. Hebben ons de vragen gesteld: wat doen we, wat doen we goed, in welke disciplines zijn we goed en welke klanten passen bij ons? Vanuit dat oogpunt hebben we naar ons strategisch plan gekeken. In mijn filosofie moet de administratie voor de ondernemer een nonissue worden. Dat kan. Het gaat erom dat hij volledig is ontzorgd. We zijn heel hard bezig geweest om daarover na te denken. NOAB Next heeft dat proces in beweging gezet. Het heeft onze organisatie energie gegeven. We hebben ons doorontwikkeld in een periode dat we elkaar niet of nauwelijks zagen.” “We zijn mensenmensen bij Michels. Een persoonlijk kantoor. We maken gebruik van allerhande tools, maar de klant is een mens. Iedere klant heeft een andere persoonlijke behoefte. Dus als ik tien klanten hetzelfde advies geef, zijn ze daar niet even goed mee geholpen. De één leeft meer in het nu, de ander in de toekomst. Vaak stelt een ondernemer een vraag, maar is het antwoord op die vraag niet wat die ondernemer bedoelt. Je moet doorvragen ‘wat wil je werkelijk bereiken?’ Zo zoeken we naar de oorsprong van de vraag.” MAATSCHAPPELIJKE ROL “In onze visie en filosofie willen we alleen maar de eigenaar bedienen. Voor die doelgroep kunnen we het verschil maken.” Michels en zijn team halen de meeste energie uit de gesprekken. Hij vergelijkt zijn rol met die van een huisarts en psycholoog. “Soms gaat het niet goed met iemand, is er een huwelijkscrisis of ruzie met een collega. Door te zorgen dat je klant geen omkijken heeft naar de administratie, kun je in gesprek raken over de onderwerpen waarover hij het wil hebben. Het leukste is om samen met een klant te kijken waar hij naartoe wil werken en wat hij wil bereiken. Wat verwacht je van de komende vijf jaar? Wat kan ik in die periode voor je betekenen? Iemand is altijd onderweg ergens naartoe.” NOAB.NL 15 KANTOOR VAN DE TOEKOMST

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication