39

“IN DE HUIDIGE MARKT VAN APPLICATIES IS SPRAKE VAN EEN VERSPLINTERD LANDSCHAP, DAT KAN VEEL BETER” Dit hoeven geen abstracte termen te zijn als je deze eenvoudig kunt toepassen binnen onze software. Denk bijvoorbeeld aan een app die werkt als je persoonlijke assistent. Daarom steken we veel tijd in de development en integratie ervan.” DE VOORAVOND VAN NIEUWE ONTWIKKELINGEN Toch staat die digitale innovatie niet op zichzelf. Daarvoor heb je een, veelal complex, netwerk van systemen nodig. “Dat kan uitdagend zijn,” erkent ook Hoogveld. “In de huidige markt van applicaties is sprake van een versplinterd landschap, dat kan veel beter. Als dit proces effectief verloopt, dan hebben we meer tijd over om die veelbesproken meerwaarde te creeren. Op ons kantoor gaat nu 80 à 85 procent van alle werkzaamheden al automatisch. Een toename in efficiëntie door het koppelen van systemen en verdere standaardisatie juichen wij alleen maar toe.” Door nog meer gebruik te maken van de beschikbare technologie is die efficiëntieslag ook te maken. “We staan nog maar aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen als 5G, quantum computing, robotisering en AI. Daar valt nog veel te winnen,” vervolgt Rogier. Maar het is vooral de koppeling van applicaties waar Visma nu een oplossing voor heeft. Visma biedt het meest uitgebreide en innovatieve accountancy cloud-ecosysteem in Nederland, onder de noemer Visma Connected Experiences. Op deze manier innoveren en optimaliseren zij het werkproces van accountants en administratiekantoren . Van den Heuvel: “Verschillende bedrijven die actief zijn met oplossingen in de accountancy, en allemaal onderdeel zijn van Visma, laten we in de keten samenwerken. De klant kiest voor elk proces de juiste en beste oplossing en die keuzevrijheid vinden wij erg belangrijk. Met de Connected Experience worden de innovatieve oplossingen vervolgens met elkaar verbonden, ook wel single sign-on genoemd. Daardoor zijn de systemen in staat om onderling data uit te wisselen, waardoor de eindgebruiker veel kostbare tijd wint.” VAN ACCOUNTANT NAAR RELATIEBEHEERDER Het zijn spannende tijden voor de accountancybranche. Hoogveld voorspelt zelfs dat hij over een jaar of vijf geen boekhouders meer in dienst heeft. “We hebben dan alleen nog relatiebeheerders aan het werk. Zij gaan veel meer ondernemen met de klant en vooral toekomstgericht aan de slag.” “Maar,” geeft Van den Heuvel aan, “dan hebben we nog wel een weg te gaan. Er is nu al heel veel data beschikbaar en dat zal alleen maar toenemen. Het is echter lastig om dat allemaal op de juiste manier te interpreteren en vervolgens voor je klant in te zetten. Oftewel, hoe vertaal je al die data op de juiste manier in een normaal gesprek met de klant? Dat is een interessante uitdaging.” DE TOEKOMST IS DIGITAAL Hartog Hoogveld is het lichtend voorbeeld van een kantoor met een toekomstbestendig businessmodel. Niet voor niets werd het door NOAB tot ‘Kantoor van de toekomst’ gekozen. “Ik merk dat veel kantoren die kant op willen,” geeft Hoogveld aan. “Ze vragen ook of wij daarbij kunnen helpen. De tijd van 70 uur productie draaien per week is voorbij. Zelf werk ik vier dagen per week en ik wil terug naar drie dagen, zonder dat dit ten koste gaat van de business. Digitalisering en automatisering helpen ons daarbij. Het systeem staat en de focus ligt op ondernemerschap, bij ons en bij onze klanten. Zij worden blij van de waarde die wij creëren en daar gaat het uiteindelijk om.” www.yuki.nl NOAB.NL 39 ADVERTORIAL

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication