13

“GA HET GESPREK MET JE KLANTEN NÚ AAN. WACHT NIET TOT DE POLITIEK JE DWINGT, MAAR WEES ER KLAAR VOOR” In de huidige situatie, die Kees graag de oude situatie noemt, hebben we het vooral over financiële resultaten: winst, inkomen, vermogen, de waarde van ons huis en de groei van het BBP. De aandacht van veel bedrijven gaat naar de laatste cijfers van de accountant en we zijn druk met Excelsheets met kosten en opbrengsten. Dat zijn we gewend en zo hebben we het geleerd. Maar waar is onze winst eigenlijk goed voor? Winst op zich geeft natuurlijk geen betekenis aan je bedrijf. Net zo min als de waarde van je huis iets zegt over de woonkwaliteit. Een fijn thuis, daar gaat het om. BETEKENISECONOMIE Dit brengt ons bij de betekeniseconomie, ook wel Purpose Economy genoemd. “In dit nieuwe economische model staat geld niet langer centraal, maar zijn zingeving en maatschappelijk rendement net zo belangrijk,” legt Kees uit. “In plaats van zoveel mogelijk geld willen verdienen, maken bedrijven voortaan ruimte voor zaken als duurzaamheid, inclusie en diversiteit. Ze kijken hoeveel winst ze minimaal moeten maken om te blijven voortbestaan en investeren de rest in het realiseren van sociale, ecologische en maatschappelijke idealen. We maken de beweging van het maximale naar het minimale winstbeginsel. Van kwantitatieve groei naar kwalitatieve groei. Bedrijven als Tony’s Chocolonely, Dopper, Seepje en Triodos Bank lopen hierin voorop.” INTEGRAAL BOEKHOUDEN Veel grote accountantskantoren zijn al bezig met het boekstaven van het duurzaamheidsbeleid van hun klanten in groene cijfers. Steeds meer bedrijven moeten naast een financiële ook een sociale boekhouding voeren en zijn verplicht te rapporteren over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap. “Omdat de wet- en regelgeving in de financiële wereld snel verandert, zie ik qua onderwijs ook de meeste beweging in die sector. Het klassieke kunstje wordt steeds minder waard, het gaat steeds meer om het grotere geheel. De grote kantoren bewijzen wat de kansen en krachten van integrale accounting zijn. Het is nu aan de mkb-kantoren dit ook op te pakken.” GEEN MORELE MAAR FINANCIËLE KWESTIE Je hoeft de betekeniseconomie volgens Kees niet te omarmen vanuit morele plicht, maar juist ook vanuit een business mindset. “Laatst was ik bij ING. Zij zien in dat ze over een tijdje enorme financiële risico’s lopen als ze nu niet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Na 2100 zullen zóveel woningen in waarde verminderd zijn, dat miljarden euro’s waardeloos zijn geworden. Een groot probleem, als je daar je financiële producten en leningen op gebaseerd hebt. Door nú te acteren en hun bedrijf en diensten aan te passen, voorkomen ze op termijn grote kostenposten.” INTEGRALE KIJK Kees adviseert met je klanten te gaan praten vanuit risk management. Welke risico’s komen eraan? Hoe kun je die omzetten naar kansen? “Stimuleer hen te investeren in duurzaam en sociaal ondernemerschap en het maximale winstbeginsel los te laten. NOAB.NL 13 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication