20

Verduurzamen? Gun jezelf een deskundige! DOOR: HANS PIETERS Duurzaamheid móet! Om relevant en concurrerend te blijven, omdat je als ondernemer het verschil wil en kúnt maken. Kim van den Anker van MeerwAarde helpt ondernemers die stappen willen zetten naar een meer duurzame bedrijfsvoering én ze probeert ondernemers die nog niet bezig zijn met het thema in beweging te krijgen. Winst als ultiem doel van de onderneming is gewoon niet meer vol te houden, constateert Kim van den Anker. Ondernemers worden gedwongen om na te denken over de maatregelen die ze moeten en kunnen nemen. “Ik kan me niet voorstellen dat een kleine ondernemer denkt ‘ik ga eens bewust de wereld kapotmaken’. Dat is de reden waarom ik ze zo graag wil helpen. Ik wíl dat de kleine ondernemer, de zelfstandige detailhandel, blijft bestaan.” Zij put uit onder andere de purpose economy en de betekeniseconomie. “Dat gaat verder dan verduurzamen, het realiseren van winstgevende oplossingen voor mens en planeet.” ONDERNEMEN VANUIT DE KERN Van den Anker heeft een achtergrond als businessconsultant, vanuit de opleidingen small business & retail management en bedrijfskunde en een sterke voorliefde voor het ondernemerschap. “De insteek tijdens mijn studie was ‘hoe kun je zo snel mogelijk winst maken?’. Alles moest goedkoper en sneller. Steeds maar meer. Het was een tijd dat bedrijven zo veel mogelijk outsourceten naar lagelonenlanden, waarbij afbreuk werd gedaan aan de mens, de natuur en de wereld waarin we leven.” Veel ondernemers willen het roer omgooien en verduurzamen, maar weten niet hoe, stelt Van den Anker. “Er zijn tal van initiatieven, maar er zijn nog weinig consultants die de ondernemer die zijn zaak wil verduurzamen bij de hand nemen. Brancheorganisaties schieten tekort, komen niet veel verder dan ‘toolboxen’. En dat is jammer! Je kan niet zomaar tegen een kleinere onderneming zeggen ‘jij moet nu het hele roer omgooien’. Ondernemers moet je in de praktijk helpen, niet door heel hard te roepen of te wijzen naar nieuwe wetten en adviesrapporten, nee, door te dóen. Bij kleinere organisaties kun je sneller stappen maken en aan de slag en zie je direct resultaat, met andere keuzes die je kunt maken, in de hele keten.” IN HARMONIE MET OMGEVING Een groeiende groep ondernemers wil niet langer mee in de vluchtige manier van ondernemen, waarbij je moet opboksen tegen de snelle ketens en online concurrentie, stelt Van den Anker vast. “Die tweede groep is zich al bewust van het feit dat het roer om moet. Die groep denkt vanuit het hart en wil impact maken. ‘Dat kan ik doen via mijn onderneming.’ Die ondernemer kun je informeren met kennis hoe je end-to-end de keten en het eigen bedrijf kan verduurzamen.” Ze gaat voor deze ondernemers aan de slag en doet veldonderzoek om ze te helpen bij de zoektocht naar samenwerking en duurzame alternatieven. Van den Anker maakt een onderscheid in drie soorten van ondernemen. De ‘traditionele’ ondernemer die voor winst 20 &GO magazine

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication