21

“MENSEN LATEN ZICH BEÏNVLOEDEN DOOR EXTERNE FACTOREN. IN PLAATS DAARVAN MOET JE TERUG NAAR JEZELF. TERUG NAAR DE BASIS” gaat; de ‘hippe’ ondernemer die ziet dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een extra afzetmarkt is en tot slot de ondernemer die bewust onderneemt, in harmonie met de omgeving, de natuur en de mens. Alle drie helpt ze, maar de één is zich al bewust en gelooft intrinsiek in eerlijk en duurzaam ondernemen, de ander wil ze daar nog in meenemen. “De eerste groep ondernemers is nog helemaal niet bezig met het onderwerp duurzaamheid. Ziet het als een nieuwe belasting die op ze afkomt. Ondernemen is vaak onwijs eenzaam. Veel ondernemers zitten vooral in een overlevingsmodus, versterkt door het effect van twee jaar coronamaatregelen.” Bovendien staat de kleine, zelfstandige ondernemer onder druk van onlineverkoopkanalen als Bol. com, AliExpress en platforms als Uber en Helpling. Hier geldt: “De concurrentie op prijs kun je nooit winnen. Mensen laten zich beïnvloeden door externe factoren. In plaats daarvan moet je terug naar jezelf. Terug naar de basis.” THEATERSESSIES Van den Anker meent dat ondernemers zich minder moeten laten (af)leiden door het woord concurrentie. “Ik geloof daar niet in, zeker niet bij kleine ondernemers. Iedereen is uniek. Zelfs al zitten er tien kappers in dezelfde straat, je hebt áltijd je eigen onderscheidend vermogen.” Met theatersessies voor ondernemers probeert ze ondernemers te activeren. “Je moet werken met de energie van de ondernemer. Zodat hij of zij vanuit de eigen energie ‘aan’ gaat. Hoe sta je op dit moment in de zaak? Door je angst te erkennen en uit te spreken, voel je dat je met elkaar bent. De externe invloeden gaan je niet helpen. Dat zijn verkeerde raadgevers. In de theatersessies laat ik ondernemers met hun eigen drijfveren aan de slag gaan. Terug naar de eigen kracht waarmee je de stap hebt gezet om je in te schrijven bij de KvK. Waarom ben je begonnen als ondernemer? Dat moet je weer voelen! Zodat je geïnspireerd raakt.” Van den Anker adviseert ondernemers gewoon te beginnen en over het product te vertellen. “Daarvoor moet je een drempel over. Concentreer je je liever op je core business? Ga dan op zoek naar iemand die je daarbij kan helpen. Gun jezelf een deskundige in te huren om je te helpen bij verduurzamen. Net zoals je een boekhouder hebt of het onderhoud aan je website uitbesteedt, moet je daar niet op beknibbelen. Het frappante is ook nog, dat uit onderzoek is gebleken dat als je eenmaal de stappen zet, je vaak ook nog winstgevender blijkt te zijn.” LANGETERMIJNDENKEN Het stukje ‘storytelling’ – de klant en werknemers meenemen in je visie – is ontzettend belangrijk, benadrukt Van den Anker. “Ga kijken wie je daarbij kan helpen en durf erin te investeren, want je krijgt het gewoon terug.” Ze verwijst naar de ‘start with the why?’-theorie van Simon Sinek. “Duurzaamheid zit in de verbinding die je legt. Het zit in het langetermijndenken. Het geeft je een stuk zekerheid om te vertellen waarin je gelooft, wat je visie is. Als je een visie hebt, moet die eruit, of je dat wilt of niet. Dat is waarom je onderneemt. Het brengt het plezier in het ondernemen terug. Het geeft je hoop voor de toekomst.” NOAB.NL 21 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication