24

De mens als sleutel voor succes van robotic accounting DOOR: HENK POKER Het is op de meeste kantoren niet meer weg te denken. Het gebruik van geautomatiseerde accountancyoplossingen om het verwerken van cijfers sneller en efficiënter vorm te geven én fouten te voorkomen. Ook wel robotic accounting genoemd. Als gevolg van deze ontwikkelingen zal de rol van de medewerker een andere invulling gaan krijgen. Dit kan als een bedreiging worden gezien, maar dat is niet nodig, zo schreef Mark Huijzers van Minox in een blog eerder dit jaar. “De klantenkennis, ervaring en kunde van de medewerker is waardevoller dan ooit.” MEERWAARDE Sterker nog, hij stelde dat juist de mens ‘verrassend genoeg’ de sleutel is voor het succes van robotic accounting. Dat vraagt om een nadere uitleg. “Met het traditionele periodieke verwerken hebben kantoren een manier gevonden om gestructureerd te werken ten behoeve van planbaarheid en kwaliteit. Echter, deze kantoren missen hierdoor wel de boot om op basis van actuele informatie meerwaarde voor klanten te bieden. De uitdaging is om los te komen uit het oude stramien en dat lukt alleen als de medewerkers vast kunnen houden aan de principes van planbaarheid en kwaliteitsborging. Er zijn legio voorbeelden van kantoren die wel de technologie in huis hebben, maar door gebrek aan vertrouwen in de robot terugvallen op volledige periodecontroles, waarmee alle voordelen teniet worden gedaan.” TRANSITIE Volgens Huijzers moeten medewerkers stap voor stap worden meegenomen in de transitie naar volledig uitzonderingsgericht boekhouden. “Vergelijk het met een zelfsturende auto, waarbij je het stuur steeds langer los durft te laten. Hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor de softwarebedrijven. Het is heel waardevol om te streven naar 100 procent robotic accounting, maar medewerkers voorzien van inzicht en controle is cruciaal om daar te komen.” “Een andere belangrijke factor is de klant,” gaat Huijzers verder. “Zijn medewerking is essentieel om te zorgen dat documenten snel en volledig worden aangeleverd. Klanten die gewend zijn om 24 &GO magazine

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication