27

De accountant van de toekomst… … IS ANALYTISCH STERK We gingen online op onderzoek uit. En wat blijkt? Ook al gebeurt het nog vaker dan je denkt, sturen op historische data is verleden tijd. Vandaag de dag verwachten ondernemers toegang te hebben tot actuele of zelfs voorspellende data. Voor jou als financieel adviseur betekent dit dat je moet weten hoe je data omzet in inzichten die nodig zijn voor strategiebepaling en besluitvorming. Het gaat te ver om te zeggen dat je je moet laten omscholen tot data-analist, maar enige bijscholing op dit gebied kan geen kwaad. Natuurlijk kun je jezelf ook laten ondersteunen door de juiste software. Een combi van theoretische en praktische kennis, dat heb je nodig. … IS EMOTIONEEL INTELLIGENT Mensen die zich goed kunnen inleven in anderen en zowel hun eigen als andermans emoties herkennen zijn betere adviseurs, effectievere leidinggevenden en fijnere collega’s. Als je je zintuigen optimaal gebruikt en begrijpt wat de ander bedoelt, kun je beter samenwerken en inspelen op behoeftes. Ben jij iemand die in klantgesprekken te snel ter zake komt en ongemakkelijk wordt van prietpraat? Weet je juist niet wanneer je even je mond moet houden of hoe je nee kunt zeggen en wil je dat veranderen? In al deze situaties is het zaak je emoties de baas te worden. En dat kun je leren. Bijvoorbeeld door bewust veranderingen, samenwerkingen en gesprekken aan te gaan. Je kunt je emotionele intelligentie ook trainen door wat vaker in de schoenen van de ander te gaan staan en over de dag eens bij te houden welke positieve en negatieve emoties je voelt, hoe sterk je deze voelt en waarom. … HEEFT GOEDE COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN Járen terug zat de accountant nog wel eens verstopt in een kantoortje achteraf en bleef het contact met anderen beperkt tot een beleefd ‘goedemorgen’. Nou, tegenwoordig wordt verwacht dat je contactuele vaardigheden het koffieautomaatniveau overstijgen. Zeker nu automatisering de uitvoerende taken meer en meer overneemt, moet je het hebben van relatiebeheer, je manier van vragen stellen en hoe je adviezen mondeling en schriftelijk overbrengt op anderen. De klant overtuigen een coachingsabonnement af te sluiten? Belangrijke financiële informatie in begrijpelijke taal overbrengen of achterhalen waar de klant naartoe wil met zijn bedrijf? Door open vragen te stellen, krijg je meer informatie op tafel en voer je betere gesprekken. Kijk dus eens naar je natuurlijke gesprektechnieken als je beter wilt leren communiceren. Stel je veel gesloten vragen? Doe je misschien aannames vooraf? Effectief communiceren is een onmisbare skill voor iedere adviseur en (ondernemers)coach. … DENKT CREATIEF In een tijdperk waarin we als financieel adviseur meedenken over missies, bedrijfsdoelen en KPI’s worden klanten blij als je kansen spot, risico’s signaleert en met originele ideeën komt. Zie een out-of-the-box mindset als een belangrijke strategische tool. De gemiddelde klant wil voelen dat jouw kantoor niet vastroest maar met de tijd meegaat. Accountants die creativiteit combineren met kennis van de organisatie en de branche, zijn bovendien sneller en beter in staat complexe financiële en niet-financiële problemen op te lossen en winnen eerder het vertrouwen van de klant. Verzin dus eens een innovatieve oplossing voor een alledaags probleem en probeer buiten kaders te denken. NOAB.NL 27 SKILLS

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication