10

“ER IS EEN REGELGEVINGSVRAAGSTUK. DE INFORMATIE MOET OP EEN MENSELIJKE MANIER WORDEN GECONTROLEERD VIA VASTE STAPPEN” de verschillende machtsblokken in de wereld er alles aan doen om als eerste een kwantumcomputer te bouwen, in de hoop dat je ongemerkt in systemen kan komen. EINDVERANTWOORDELIJK Het leidt ertoe dat doorbraken in de technologie geheim worden gehouden en er geen vrije, blije open wetenschap meer is waarbij wetenschappers openlijk met elkaar kunnen communiceren, vertelt Ortt. “Waardoor je niet weet hoe ver landen als China of Rusland zijn en of je een aanval kunt verwachten. Het is het zwaard van Damocles, waarvan we niet weten wanneer het valt.” Om dat te voorkomen, is een race gaande om kwetsbare data nog beter te beveiligen. “Mogelijk is dat in de vorm van kwantumcommunicatie, waarbij je het gif gebruikt als tegengif. Een andere klasse van oplossingen is het geavanceerder maken van de huidige authenticatie en encryptie, waarbij je de code waarmee informatie versleuteld wordt langer en daarmee moeilijker maakt. Het kan ook een combinatie van oplossingen zijn, waarbij je deels teruggrijpt naar klassieke communicatiemiddelen, zoals de USB-stick en print.” BOEKENTIP: Waarom niemand kwantum begrijpt. Van Frank Verstraete en Céline Broeckaert Wiskundeknobbel Frank Verstraete en talenknobbel Céline Broeckaert vertellen in een heldere en speelse stijl het onwaarschijnlijke verhaal van de kwantumfysica. Als je inzoomt op de accountancy, dan ligt de logische toepassing bijvoorbeeld in de controlepraktijk, waarbij anomalieën razendsnel worden gedetecteerd. Ortt verwacht dat het niet zo’n vaart zal lopen. “Het feit dat er een technologie is die maakt dat je iets makkelijker en sneller kan, wil niet zeggen dat je het ook mag gebruiken. Er is een regelgevingsvraagstuk. De informatie moet op een menselijke manier worden gecontroleerd via vaste stappen.” Hij maakt de vergelijking met de autonoom rijdende auto. “Dat is in de jaren ’80 al gelukt, waarbij een Mercedesbusje van München naar Parijs is gereden. Toch gebeurt het niet, omdat de bestuurder verantwoordelijk en aansprakelijk is bij een ongeluk. Zo’n zelfde mechanisme verwacht ik met AI of een supercomputer in de accountancy. Uiteindelijk blijft een mens eindverantwoordelijk.” Hij verwacht dat het samen met AI wel een impact op de manier van werken zal hebben. “Je zult het hele systeem van werken moeten omgooien om het te optimaliseren naar die technologie.” Hij eindigt zijn verhaal met een disclaimer. “De toekomst laat zich niet voorspellen. Ik heb het met de beste experts op heel veel vlakken op een heel zorgvuldige manier verkeerd gehad.” 10 &GO magazine

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication