12

Blurring in de winkelstraat van de toekomst DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Schilderijen met prijskaartjes in een restaurant, een koffiebar die fitnesslessen aanbiedt of een kapper die verse smoothies serveert: in de moderne winkelstraat zijn steeds vaker mengformules te vinden. Blurring, het vervagen van de grenzen tussen branches en sectoren, kenmerkt de winkelstraat van de toekomst. Wat zijn de regels voor ondernemers en wat betekent dit voor de advisering? In het buitenland bestaan ze al langer, maar ook in Nederland winnen creatieve combinaties van retail en horeca de laatste jaren snel aan populariteit. Steeds meer ondernemers bedenken innovatieve mengvormen waarmee ze inzetten op de beleving van de consument en verlenging van hun verblijfsduur onder één dak. Het idee is: hoe langer een klant in een pand verblijft, hoe meer geld de consument besteedt. VOER VOOR DISCUSSIE Met een totaalbeleving spelen ondernemers in op veranderingen in consumentengedrag en gaan zij de concurrentie met webshops aan. Daarmee wordt veelal uitgestorven winkelstraten nieuw leven ingeblazen. Maar er zijn nog veel vragen. Bijvoorbeeld over de wet- en regelgeving en het alcoholbeleid. Mogen gemeenten toestaan dat er in winkels alcohol wordt geschonken? Hoe voorkomen ze oneerlijke concurrentie? En wat betekent blurring bijvoorbeeld voor de toepasselijkheid van algemeen verbindend verklaarde cao’s en verplichtgestelde bedrijfstakpensioenfondsen? In de politiek is blurring al langer een gevoelig onderwerp. Het initiatiefvoorstel dat toenmalig VVD-Kamerlid Eric Ziengs in 2018 indiende voor de Wet regulering mengformules, is nog altijd in behandeling bij de Tweede Kamer. De verdediging is inmiddels overgenomen door Kamerlid Thierry Aartsen. De VVD pleit voor een wijziging van onder meer de Alcoholwet om het ondernemers makkelijker 12 &GO magazine

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication