Zo persoonlijk kan AI zijn DOOR: FEMKE HELLINGS Boodschappen scannen met je telefoon. Tickets voor de Grand Prix kopen via WhatsApp en bekeuringen betalen via een QR-code. Het zijn stuk voor stuk innovaties met de naam van CM.com eronder. CEO Jeroen van Glabbeek bracht het softwarebedrijf in 2020 naar de beurs, deed in no time acht strategische overnames en breidde uit naar eenentwintig landen. Zijn kijk op groei en succes? Wat jij kunt bereiken met hun software? Jeroen legt het uit. DISCOLIFE Het begon allemaal met het bericht ‘Ga je mee naar Highstreet?’, dat medeoprichter Gilbert Gooijers in 1999 stuurde naar Jeroen. Dit sms’je leidde tot de eerste dienst van het huidige CM.com, namelijk het versturen van sms-berichten naar groepen nachtcluben festivalbezoekers. “We waren 19 en wilden iets beters ontwikkelen dan de papieren flyers die je pas ziet als je in de disco bent. Informatie over gast-DJ’s, tijdschema’s, prijsvragen of kortingen wil je toch liever op donderdagmiddag al ontvangen?” 16 &GO magazine Na Highstreet volgden zo’n duizend discotheken. “Via sms bereikten we toen een miljoen jongeren per week,” vertelt Jeroen. “Omdat sms misschien tijdelijk zou zijn, dachten we meteen verder. We gingen digitale foto’s maken tijdens feesten en in albums op websites zetten. Later kwamen we met schermen waarop sms’jes live in beeld verschenen. Ook dat idee sloeg aan. Een paar jaar later waren we met een man of acht. Overdag studeerden we, ’s avonds zaten we te programmeren en in het weekend gingen we naar de disco.”
17 Online Touch Home