“JE KIEST TOCH OOK NIET VOOR EEN TUINMAN ZONDER GRASMAAIER?” Jeroen van Glabbeek ooit ons idee evenementen volledig cashless te maken. De GP Zandvoort in 2020 was het eerste grootschalige event waar je alleen met bankpas of telefoon kon betalen. Nu is dat heel gewoon.” WINKEL, WEBSHOP, WHATSAPP Waar CM.com momenteel aan werkt, is conversational commerce. “Je had lange tijd fysieke winkels. Daarna kwam e-commerce en de volgende stap is verkopen in een chatgesprek,” aldus Jeroen. “Stel je voor dat je Nike appt dat je hardloopschoenen versleten zijn. In plaats van zelf een uitgebreide site met 1.001 exemplaren te doorzoeken, krijg je een gepersonaliseerd aanbod en het best passende paar thuisgestuurd. Of je bent naar een festival geweest en krijgt persoonlijk een berichtje met ‘bestel en betaal hier jouw ticket voor volgend jaar’. Dat voelt gastvrijer en persoonlijker. Het bedrijf heeft zich verdiept in jóu in plaats van jij in hen.” Voor bedrijven is verkoop via AI ook makkelijker; alle processen zijn geïntegreerd. Je bouwt ook een community op. “Voor de GP van Zandvoort koop je dit jaar voor ’t eerst je kaartje via WhatsApp. Niet omdat ze anders niet uitverkopen, maar omdat ze mensen warm willen houden. Er komt namelijk een moment dat de klanten niet meer komen aanwaaien.” AI VOOR FINANCIALS Ook voor financials valt er efficiëntie te behalen met AI. “Nu is er vaak weinig en afstandelijke communicatie met klanten. Meestal één richting op, denk aan nieuwsbrieven. Meer interactieve en online contactmomenten dragen bij aan een betere relatie. Een rechtstreeks berichtje converteert bovendien stukken beter dan een dure social advertentie. Ook e-mail (deels) geautomatiseerd beantwoorden scheelt tijd en geld. We hebben klanten waarbij helpdeskmedewerkers een suggestie voor een antwoord krijgen. Wat blijkt: 73% van die AI-suggesties wordt overgenomen. Tel daarbij op dat AI langer vriendelijk en geduldig blijft dan mensen en over een tijdje laat iedereen acquisitie door AI doen.” Volgens Jeroen is het net als met webshops, mobieltjes en rekenmachines. “Nét na de ontwikkeling hebben mensen nog hun bedenkingen. Tegenwoordig zou een accountant zonder rekenmachine vrijwel werkloos zijn. We moeten dus niet blijven hangen in ethische kwesties, maar gewoon gaan dóen. Een belastingadviseur met AI kan sneller zoeken, controleren en antwoorden geven die hij niet uit z’n hoofd weet. Waarom zou een klant nog kiezen voor een boekhoudkantoor zonder AI? Over een paar jaar heb je daar net zo weinig aan als aan een tuinman zonder grasmaaier. Maak de stap! Je zult er geen spijt van krijgen.” 18 &GO magazine
19 Online Touch Home