“WE DOEN HET BOEKHOUDWERK ZO EFFICIËNT MOGELIJK, ZODAT WE TIJD OVERHOUDEN VOOR DATGENE WAT DE KLANT ZIET EN VOELT: DE RELATIE” DOOR: FEMKE HELLINGS Het is alweer vijf jaar geleden dat Hartog Hoogveld in Heteren werd verkozen tot Kantoor van de Toekomst. Het trad op als voorbeeldkantoor voor alle NOAB-leden die hun businessmodel wilden veranderen om toekomstproof te blijven. Hoe hard heeft Hartog Hoogveld geknald de afgelopen jaren? Waar staat het kantoor nu? TOEN EN NU Oprichters Tim Hoogveld en Ferdinand den Hartog blikken terug naar 2019. “We hadden – en hebben – een bepaalde kijk op de branche en daardoor zijn we destijds Kantoor van de Toekomst geworden,” begint Tim. “De boekhoudkundige dienstverlening hebben we gedegradeerd tot standaardproces en we zijn gaan denken als ondernemer. Ons businessmodel is nu minder gebaseerd op onzichtbare zaken als administraties, aangiftes en jaarcijfers. We voegen juist waarde toe in het persoonlijk contact. We doen het boekhoudwerk zo efficiënt mogelijk, zodat we tijd overhouden voor datgene wat de klant ziet en voelt: de relatie.” BEGELEIDING NOAB Omdat het veranderen van je businessmodel doorwerkt in alle facetten – van dienstverlening, klantenbestand en marketing tot IT en processen, medewerkers en vaardigheden – werd Hartog Hoogveld op die vlakken begeleid met coaching en training door NOAB. Een van de eerste cursussen die zorgde voor de juiste mindset was ‘Life Planning’. “Ik weet nog dat we in de auto terug zaten,” vertelt Ferdinand. “Als we cijfers blijven produceren kunnen we inderdaad beter stoppen, zeiden we tegen elkaar. Hoe kunnen we ondernemers helpen als we zelf geen ondernemers zijn? Vanaf dat moment kijken we verder de toekomst in. En wordt elke zakelijke keuze gevolgd door de vraag of het ook bijdraagt aan onze privé-doelen.” WERKEN OM TE LEVEN “We gingen anders werken,” gaat Tim verder. “Meer als coach of buddy. Die boekhouding kan de klant overal laten doen. Ons doel is de klant de beste keuzes te laten maken als onderneming én ondernemer. Wat is je ideale leven? Waar doe je het voor en hoe moet je jouw bedrijf bewegen om je leefwensen waar te maken? De jongere generaties denken al meer zo dan de oudere. Ook voor onszelf was het in het begin best een omslag. Wij blauwe financials waren gewend over feiten te praten. Nu bespreken we de jaarrekening niet meer, maar praten we over de toekomst. We nemen meer facetten mee, er is ruimte voor creativiteit en we merken dat dit klanten vooruithelpt.” NOAB.NL 25 COMMUNITY
26 Online Touch Home