6

“JE MOET DE BALANS ZIEN TE HOUDEN WAARBIJ MENSEN NOG ENTHOUSIAST ZIJN OVER VERDUURZAMING. DIE BALANS PROBEREN WIJ TE KWANTIFICEREN” Konstantinos Kouzelis is oprichter van Coolset, een scale-up die zich richt op sustainability management and compliance. Hij studeerde werktuigbouwkunde en maritieme techniek en belandde na zijn studie in de financiële sector. “Daar zag ik dat duurzaamheid voornamelijk consultancygedreven was en veelal gebaseerd was op aannames. De duurzaamheidsrapporten en PowerPointpresentaties bevatten weinig substantie waar je echt mee aan de slag kon.” Het frustreerde hem. “Uiteindelijk is de duurzaamheid en CO2-footprint binnen organisaties meten een dataprobleem. Waarbij bij mij de vraag opkwam: waarom kunnen we dat dataprobleem niet oplossen met software? Dat is uiteindelijk wat we zijn gaan doen.” IMAGEGEDREVEN BELEID Kouzelis licht toe wat hij bedoelt met ‘duurzaamheid is een dataprobleem’. “Uiteindelijk is alle informatie beschikbaar als data binnen het bedrijf. De basis waarop je moet gaan beslissen hoe je je bedrijfsvoering in de toekomst wil gaan voeren, is dat je eerst heel goed de impact moet begrijpen van de activiteiten die je bedrijf uitvoert. Pas dan kun je actie ondernemen. Dat gaat van zakelijke kilometers tot de inkoop van materiaal, uitgaven aan marketing en clouddiensten. Dat zijn allemaal activiteiten die bijdragen aan de klimaatduurzaamheid.” Zonder een goed begrip te hebben van de impact die een bedrijf maakt, kun je niet de juiste keuzes maken, legt hij uit aan de hand van een voorbeeld. “In het verleden bestonden de maatregelen die bedrijven namen op het gebied van duurzaamheid vaak uit het afschaffen van de plastic bekertjes en het scheiden van het afval. Dat is vooral image- en cultuurgedreven beleid. Dat is ook belangrijk, je hebt een cultuuromslag nodig. Uiteindelijk moeten medewerkers ook hun gedrag aanpassen.” Waar datagedreven beleid toe leidt, is de vraag: wat doen keuzes die je maakt voor het duurzaamheidsprofiel? “Uiteindelijk zul je bij de materiaalkeuze moeten kijken naar met welk materiaal je op de lange termijn kunt blijven werken,” meent Kouzelis. “Welk materiaal heeft geen duurzaam toekomstperspectief en gaat straks duurder uitpakken? Dan wordt het niet alleen een afweging op het stukje duurzaamheid, maar ook een afweging voor de toekomst. Het kiezen van het juiste materiaal houdt in dat je begrip moet hebben van wat de keuzes zijn en wat voor gevolgen deze hebben.” 6 &GO magazine Konstantinos Kouzelis

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication