15

Marco Brinkman “Als cliënten bijvoorbeeld financiering nodig hebben, dan brengen wij ze in contact met een partij die bij ze past,” vertelt mede-eigenaar Marco Brinkman. “Voor de ondernemer zijn wij het eerste aanspreekpunt en kunnen wij ze de juiste ondersteuning bieden, intern of binnen ons brede netwerk. Daar ligt onze kracht.” Dijck & de Ridder werd ruim twintig jaar geleden opgericht door Fred Voorn. Zijn eigen naam vond hij niet passend en dus vroeg hij een gespecialiseerde partij om een krachtige naam te bedenken. Dat werd Dijck & de Ridder. “Dijck staat voor standvastig, met een luxer c’tje erbij, en de Ridder voor strijdvaardig,” verklaart Marco, die in 2018 medeeigenaar werd en vanuit zijn achtergrond als accountant de fiscale kennis van Fred perfect aanvult. Toen Marco het kantoor leerde kennen, inmiddels zo’n vijf jaar geleden, werd er nog veel op papier gewerkt. “Cliënten brachten ordners binnen, jaarrekeningen werden handmatig gecontroleerd en dossiers werden nog geprint,” herinnert Marco zich. Een scan- en herkenprogramma was er wel, maar werkte niet goed. “Langzaam zijn we gaan innoveren. Inmiddels levert 90 tot 95 procent van onze cliënten de administratie digitaal aan. Dat werkt een stuk efficiënter.” CIJFERS DOORGRONDEN Het simpele inboekwerk bestaat eigenlijk niet meer. “In het verleden hadden we medewerkers in dienst die alleen de gegevens voor een BTW-aangifte inklopten, verder keken ze niet. Nu dagen we onze medewerkers uit: ga eens met de periodebalans aan de gang, wat zie je in de cijfers? Zij zijn dus al continu bezig met het ‘samenstelwaardig maken’ van een kolommenbalans. Als een klant behoefte heeft aan tussentijdse cijfers, dan kunnen we heel snel schakelen.” NOAB.NL 15 De nieuwe aanpak maakt de medewerkers enthousiaster, merkt Marco. “Het werk is leuker en uitdagender geworden. En als een dossier doorgaat naar de samenstel-afdeling, dan is het al grotendeels op orde. Dat betekent dat die afdeling meer werk aankan, waardoor we deze mensen weer kunnen opleiden in het advieswerk.” DRAAGVLAK CREËREN Dijck & de Ridder wist ervoor te zorgen dat er tijdens de transitie bijna geen cliënten zijn afgehaakt. “Het begint met draagvlak van je personeel,” tipt Marco. “Als zij enthousiast zijn over de software die je gaat gebruiken, dan kunnen ze de meerwaarde beter overbrengen naar de cliënten.” Vervolgens organiseerde het kantoor een bijeenkomst voor cliënten, waar de mogelijkheden van de software werden getoond. Voor die bijeenkomst nodigde het kantoor cliënten uit waarvan zij het gevoel hadden dat zij meer inzicht wilden in cijfers. Daarmee was de basis meteen goed: een grote groep cliënten was enthousiast. In 2021 werden de inspanningen van Dijck & de Ridder bekroond met een Exact Cloud Award voor Samenwerking. Volgens het juryrapport is de transitie die het kantoor heeft doorgemaakt een mooi praktijkvoorbeeld voor andere kantoren. Het persoonlijke contact is net zo belangrijk gebleven als de ontwikkelingen op het gebied van automatisering en digitalisering. Marco Brinkman & Fred Voorn COMMUNITY

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication