16

“WAAROM ZOUDEN WE ALLEMAAL ZELF HET WIEL UITVINDEN? WE HEBBEN HET DRUK GENOEG. ALS JE ELKAAR HELPT, DAN KUN JE OOK MEER WERK AAN” Dijck & de Ridder fungeert als spil in het netwerk voor ondernemers, vertelt Marco. “Vroeger hadden ondernemers veel meer persoonlijk contact met allerlei specialisten. Ze hadden een vaste notaris, een accountmanager bij de bank en een verzekeringsadviseur die jaarlijks op bezoek kwam. Die diensten worden nu vaak online aangeboden, maar de behoefte aan persoonlijk contact blijft,” merkt Marco. “Dat bieden wij. Wij kennen onze cliënten en hebben een sterk netwerk opgebouwd, waardoor wij ze kunnen koppelen aan een partij die ze verder helpt.” Maar ook intern blijft het kantoor zich ontwikkelen. Zo heeft het kantoor inmiddels alle processen vastgelegd in workflows. “Medewerkers weten nu precies welke taken zij per week of maand gaan uitvoeren. Voorheen werkten we met Excel, maar dat is foutgevoelig. Als iemand nu een taak uitvoert, dan kan de volgende persoon er direct mee aan de slag. Het risico dat je iets over het hoofd ziet of vergeet, is veel kleiner.” DURVEN VERNIEUWEN Stilstaan is achteruitgaan, vindt Marco, die regelmatig de tijd neemt om te kijken wat er beter kan. “Met de workflows zijn we vorig jaar in maart gestart. Het voorjaar is een drukke periode, dus je kunt zeggen: we doen zo’n verandering niet. Maar je gaat er zóveel tijd mee winnen, dat merken we echt. De Excel-lijstjes konden de deur uit en onze mensen kunnen meer tijd besteden aan cliënten. Dat is precies wat we willen.” Ook binnen NOAB ziet Marco kansen om meer te gaan samenwerken. Hij roept kantoren op om ervaringen te delen en van elkaar te leren. “Waarom zouden we allemaal zelf het wiel uitvinden? We hebben het druk genoeg. Als je elkaar helpt, dan kun je ook meer werk aan. Uiteindelijk profiteren we daar allemaal van.”

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication