32

“WE LEVEN NIET IN EEN TIJDPERK VAN VERANDERINGEN, MAAR IN EEN VERANDERING VAN TIJDPERK” En dat was precies wat voorzitter Dirk-Jan van Blijderveen in zijn opening aanhaalde. “Deze dag staat in het teken van innovatie, leiderschap en vitaliteit. Ik zou daar graag het woord verbinding aan willen toevoegen. Zoek contact, deel ervaringen en doe dat ook na dit festival.” Daarna sprak hij mooie woorden tot directeur Ed de Vlam, die zoals bekend op 31 oktober afscheid neemt van NOAB en van zijn pensioen gaat genieten. “Ed heeft in de afgelopen 30 jaar alles gedaan voor de leden van NOAB,” sprak de voorzitter. Daar bleef het vooralsnog bij, precies in de geest van Ed, die van de aanwezigen een daverend applaus kreeg. Hoe maak je klanten enthousiast? Het begint volgens Brouwer met het nakomen van afspraken, niet meer, niet minder. “En verder gaat het om aandacht. Net iets meer doen, net iets meer leveren dan de klant verwacht.” Dat hoeft niet groots te zijn, maar kan al in kleine dingen zitten. “Het gaat om onverwachte, oprechte aandacht. Als je dat kunt bieden, zal de klant dat zeker waarderen. ”Naast de hoofdsprekers konden de bezoekers diverse sessies bezoeken. Van een Inspiratiesessie over gedragsverandering tot Speedcoaching met als onderwerp leiderschap en van een Wandelsessie met als thema Brein in topvorm tot een Powersessie Duurzaam ondernemerschap of een Inspiratiesessie De Klantreis. En het mag gezegd: de ene sessie was interessanter dan de andere, maar dat is voor elke bezoeker welllicht weer anders. LEIDERSCHAP Indruk maakte spreker Roek Lips over het thema leiderschap in een tijd dat niets meer vanzelfsprekend is. Hij begeleidt mensen en organisaties in hun zoektocht naar oplossingen voor de problemen van deze tijd. “Ik merk daarbij hoeveel verwarring er in de bestuurskamers is. Waar gaan we naartoe en wie bepaalt dat? Dat is de vraag die velen bezighoudt.” WOEST ENTHOUSIASTE KLANTEN ‘Een vorstelijke klantbeleving’, daarmee zette Sydney Brouwer de toon van deze dag. Luchtig, met een kwinkslag en een lach, maar ook met een serieuze boodschap. ‘Wat vindt mijn klant echt belangrijk?’ Brouwer is een groot fan van reviews, omdat het iets zegt over de staat van een bedrijf of organisatie, ‘vooral hoe slecht het gaat.’ “Woest enthousiaste klanten door een vorstelijke behandeling, dat moet het doel van elke organisatie zijn,” hield hij de zaal voor. Boeiend? Zeker. Sterker nog: de voorzitter had het over verbinden. Lips vertelde dat dat niet nodig was: “Want we zijn al met elkaar verbonden. Het individu bestaat niet, onze omgeving bepaalt wie we zijn.” Lips ziet dat vele organisaties in transitie zijn en er heel veel dingen fundamenteel aan het veranderen zijn. “We zitten in een enorme transitie.” Of om met de woorden van hoogleraar Jan Rotmans, die hij ook 32 &GO magazine

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication