35

prettig. Zorg er dus voor dat je de ontwikkelwensen en groeiambities van je medewerkers kent, voordat ze weg zijn. Wat voor carrière streeft iemand na? Is de vervolgstap misschien binnen de organisatie te maken? Denkt hij of zij aan een bepaalde opleiding, cursus of training? Praat erover en kijk of er interne kansen zijn. Denk ook aan het delen van kennis tussen medewerkers. 3. LAAT MEDEWERKERS MEEDENKEN Volgens onderzoeksbureau Gallup is medewerkers een stem geven één van de belangrijkste pijlers voor betrokken en loyale medewerkers. Je zult versteld staan hoeveel moois er tot stand komt als je mensen ruimte geeft voor eigen inbreng. Het is echt niet zo dat je ieders mening moet meenemen bij elke strategische beslissing, maar een brainstormsessie kan voor verrassend goede suggesties zorgen. Als je nou ook nog af en toe een realistisch idee uitvoert, zullen medewerkers voelen dat hun mening ertoe doet. 4. LUISTER EN TOON AANDACHT VOOR IEMANDS PRIVÉLEVEN Een gezonde balans tussen werk en privé is iets waar jij als werkgever mede verantwoordelijk voor bent. Verwacht niet dat mensen ’s avonds reageren op berichten, toon begrip als iemand een keer eerder naar huis wil omdat er een kind moet worden opgehaald en vraag eens geïnteresseerd naar iemands rijexamen/ weekend/zieke vader of wat dan ook. Jezelf menselijk opstellen werkt altijd in je voordeel. 5. TOON JE WAARDERING Je medewerkers betekenen veel voor je zaak. Ze verdienen dan ook erkenning en waardering. Je kunt ze niet vaak genoeg bedanken voor wat ze bijdragen. Stuur eens een persoonlijk bericht of geef een compliment na een goede actie. Een simpel ‘goed bezig’ of ‘ziet er goed uit’ maakt al een groot verschil. Bedank je team via intranet, stuur een bloemetje of kaartje en vergeet ook de extraatjes op verjaardagen en feestdagen niet. 6. ZORG VOOR GOEDE ARBEIDS-VOORWAARDEN Heeft die ervaren kracht al jaren geen loonsverhoging gehad? Kijk wat er mogelijk is, desnoods op het gebied van bonus, opleiding of extra verlofdagen. Wil een belastingadviseur liever dagen van zes uur maken zodat hij de kinderen van school kan halen of thuiswerken omdat de aannemer langskomt? Doe iets met deze wensen en je zult zien: medewerkers zetten dat stapje extra én blijven langer. 7. DOE AAN TEAMBUILDING Het organiseren van teamuitjes of groepsactiviteiten bevordert het teamgevoel, versterkt het onderling vertrouwen en helpt bij het aantrekken en behouden van talenten. Zowel offline als online is er genoeg leuks te bedenken. Ga eens met iedereen – van stagiaire tot directeur – een avondje stappen. Of nodig het hele team uit voor een barbecue bij jou thuis. 8. GEEF VRIJHEID, VERTROUWEN EN VERANTWOORDELIJKHEID Hoe meer vrijheid een medewerker krijgt om zijn taken uit te voeren, hoe meer initiatieven hij zal nemen en hoe vaker hij zelf oplossingen zal bedenken. Vertrouw je medewerkers en geef ze verantwoordelijkheden. Het zal hun gevoel van zelfstandigheid vergroten en hen meer betrokken en tevreden maken. 9. VIER SUCCESSEN SAMEN Gebak in de kantine bij het binnenhalen van die ene nieuwe klant? Bewust even stilstaan bij een belangrijke mijlpaal of behaald teamresultaat? Goed idee! Door successen te vieren maakt iedereen een bepaald stofje aan waardoor het energielevel en de motivatie stijgen. NOAB.NL 35 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication