29

Producten ontwikkelen doe je samen DOOR: FEMKE HELLINGS Of het nu gaat om het ERP-systeem Profit of het boekhoudprogramma SB+, bij AFAS staat de klant centraal in het proces van productontwikkeling. Hoe maken ze hun software? Hoe betrekt AFAS klanten hierbij? Productmanager Mohamed El Abdouni legt uit. AFAS biedt een standaardoplossing, met best practices als uitgangspunt. Het idee: je organisatie is uniek, maar veel van je bedrijfsprocessen zijn dat niet. “Zo is onze fiscale template gebaseerd op de best practices die we hebben opgedaan met zowel kleinere accountantskantoren als de top 30 accountantskantoren die werken met AFAS,” legt Mohamed uit. “Als nieuwe klant hoef je daardoor over veel processen niet meer zelf na te denken. En heeft een collega-kantoor een goed idee om de software mee te verrijken? Dan maken we geen maatwerk, maar voeren we de verbetering door voor alle klanten.” Als productmanager heeft Mohamed daardoor veel contact met belanghebbenden. “Ik ontvang wensen van klanten, partners, onze eigen consultants en sales. Het doel? Klanten verder en slimmer automatiseren.” INSPRAAKSESSIES Wat vinden klanten echt van de software? Wat kan beter en op welke punten kunnen we elkaar inspireren? Antwoorden op deze vragen krijgt Mohamed onder andere tijdens inspraaksessies. Dé manier voor klanten om face-to-face hun wensen en input te uiten. “De inspraaksessies worden ingedeeld per branche of product. Zo is er ook een inspraaksessie accountancy. Tientallen accountantskantoren zitten dan bij elkaar. Er ontstaan mooie gesprekken en discussies waarbij we de emoties kunnen proeven die bij gebruikers leven. Dit geeft waardevolle inzichten. Verder is het een dag waarop klanten netwerken en ervaringen delen. Wat de ene klant als wens aandraagt, heeft een ander misschien al kunnen oplossen.” OPENBARE WENSENLIJST Naast de inspraaksessies kunnen klanten het hele jaar door gebruikmaken van een openbare wensenlijst. ‘’Klanten kunnen hier hun wensen indienen, stemmen op wensen van anderen en de voortgang en status van alle wensen zien. De lijst is open en transparant, waarmee we een Mohamed El Abdouni groot deel van ons ontwikkelproces blootleggen en duidelijkheid geven in wat we wel of niet gaan oppakken. Dit wordt enorm gewaardeerd door onze klanten.’’ FOCUSSESSIES Uit je als klant een wens, dan kun je een uitnodiging van AFAS verwachten om mee te denken over de oplossing. “In focussessies met klanten bespreken we de oplossingsrichting en toetsen we of deze aansluit bij de behoefte. Voor ons heeft dit enorme meerwaarde en klanten vinden het leuk om mee te denken. Aan het einde van het traject vragen we ze te komen testen.” Over welke fase van productontwikkeling we het ook hebben: klanten worden overal bij betrokken. “Zo houden we binding en inspireren we hen zo veel mogelijk. AFAS is toch een familiebedrijf hè. Het woord samen zit erin gebakken.” www.afas.nl NOAB.NL 29 ADVERTORIAL

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication