Social media heads-up: ‘Durf creatief te zijn’ DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Nieuwe klanten vinden, je naamsbekendheid vergroten of in contact blijven met bestaande relaties: social media kan een mooi middel zijn om jouw doelgroep te bereiken. Door de nieuwe algoritmes is relevante en aantrekkelijke content belangrijker dan ooit, vertelt Selma Maroufi, Head of Connect bij social-mediabureau Dorst & Lesser. “Binnen een seconde bepalen mensen of ze verder scrollen of niet. Dus hoe maak je ‘scroll-stopping’ content?” ‘Hoeveel volgers heb ik?’ Veel bedrijven staren zich nog altijd blind op de omvang van hun kanaal, merkt Selma. Maar met de verandering van de algoritmes wordt het aantal volgers steeds minder relevant. “Voorheen kreeg je op social media vooral updates te zien van vrienden. Maar nu zijn algoritmes voor het eerst slim genoeg om in te schatten wat jij leuk vindt en content voor te stellen die bij jouw interesses past. Dat biedt kansen – ook voor bedrijven met minder volgers. Het maken van inhoudelijke én vermakelijke content wordt steeds belangrijker.” SOCIAL MEDIA ALS ENTERTAINMENT Ook in de behoefte van mensen voor social media ziet Selma een verschuiving. “Voorheen werd social media vooral gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie. Die behoefte zal er altijd wel blijven, maar verdwijnt meer naar de achtergrond. De connectie zoeken we meer op andere manieren, meer persoonlijk, terwijl social media steeds meer wordt gebruikt om korte filmpjes en parodieën te bekijken en vermaakt te worden. TikTok noemt zich bijvoorbeeld ook geen social-mediaplatform meer, maar een entertainmentplatform.” Veel bedrijven denken dat zij vooral over hun producten moeten vertellen op social media. Dat is een valkuil, merkt Selma. 30 &GO magazine
31 Online Touch Home