31

“BRENG IN KAART WIE JOUW DOELGROEP IS EN WELKE KANALEN DAARBIJ PASSEN” “Producten verkopen of de bekendheid ervan vergroten kan natuurlijk wel het einddoel zijn, maar vaak wordt vergeten dat mensen op social media zitten vanuit een bepaalde behoefte. Ze willen vermaakt worden, in contact blijven met vrienden of iets leren, want ook educatieve content wint snel aan populariteit. Dus het is vooral belangrijk om content te maken waar mensen op social media behoefte aan hebben.” TOP OF MIND BIJ JOUW DOELGROEP Toch begint een strategie voor social media altijd bij de doelstellingen van jouw bedrijf, vertelt Selma. Voor welke doelen kan social media worden ingezet en welke kanalen wil je daarvoor gebruiken? Maak bewuste keuzes in plaats van alles te willen doen. “Op TikTok vind je bijvoorbeeld voornamelijk generatie Z. Als jouw doelgroep ouder is dan dertig, dan heb je daar weinig te zoeken. Breng dus in kaart wie jouw doelgroep is en welke kanalen daarbij passen. Dat kan voor elk bedrijf verschillend zijn.” Zorg vervolgens dat je een verhaal vertelt dat mensen ook willen horen, adviseert Selma. “Je kunt bijvoorbeeld een kijkje geven achter de schermen of grappige filmpjes maken met jouw product.” Een bekend voorbeeld is Duolingo, een app waarmee je een taal kunt leren. “Zij hebben iemand in een pak gestopt van hun mascotte, het bekende groene uiltje, en maken random content. Ze leggen zelf geen duidelijke link naar hun app, maar hun filmpjes worden miljoenen keren bekeken. Daarmee zijn zij ‘top of mind’ bij een specifieke doelgroep. Het is een beetje zaaien voordat je gaat oogsten.” SCROLL-STOPPING CONTENT VRAAGT OM LEF IInspiratie nodig? Kijk eens bij concurrenten in het buitenland. “Soms heb je als bedrijf ogenschijnlijk een ingewikkeld product om te verkopen op social media, maar dan hebben andere bedrijven daar wél een oplossing voor gevonden, met een iets andere invalshoek. Dat vraagt soms ook om lef, zeker als je content bedenkt waarin je jouw product niet duidelijk benoemt. Dat voelt eng. Maar uiteindelijk levert aantrekkelijke content naamsbekendheid op bij jouw doelgroep, en op langere termijn ook sales. Bedrijven die goed zijn in social media hebben één ding gemeen: zij doen het gewoon, ze durven creatief te zijn. Let’s go!” NOAB.NL 31 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication