Knalgeel ondernemen DOOR: FEMKE HELLINGS Hij zet data om in begrijpelijke taal, zoals Thijs Jochems van Another Dimension zijn vak als freelance data- & BI-analist zelf omschrijft. Wat betekent deze creatieveling precies voor bedrijven? Hoe ervaart hij het ondernemerschap en wat brengt de samenwerking met boekhoudkantoor The Bookie hem? “ ALS IK THE BOOKIE NODIG HEB, WEET IK ZE TE VINDEN. EEN NIEUW IDEE IS BIJ MIJ NOOIT VER WEG” SOCIALE TECHNEUT Jaren terug kwam een jonge Thijs terug van zijn tussenjaar. “Ik wist helemaal niets van data, alleen dat Excel groen was, maar mocht beginnen op de data entry bij Douwe Egberts. Al snel maakte ik mezelf overbodig met geautomatiseerde oplossingen en hadden ze door dat ik geen mensenschuwe techneut was. Ik werd overal naartoe gestuurd om datatechnisch mee te denken, van marketing en verkoop tot finance. Ook later bij Rabobank leerde ik veel bij.” Na vijftien jaar loondienst wilde hij meer afwisseling en meer impact maken. “Ineens was ik zzp’er! Uit een vliegtuig springen in Australië vond ik minder eng. Ik had nu immers een huis en gezin. Inmiddels ben ik anderhalf jaar verder en niet alleen druk met data-analyses en business intelligence, maar geef ik ook trainingen in Power BI. Dat gevoel toen mijn eerste factuur betaald werd herinner ik me nog precies. Ik hielp mensen écht verder en ze waardeerden het. Wat was ik trots op mezelf.” 1 Thijs Jochems
11 Online Touch Home