11

in een blauwe wereld CREATIEF ONDERNEMERSCHAP Voor zijn bedrijfsnaam is Thijs geïnspireerd door de Beastie Boys. In hun liedje ‘Intergalactic’ gaat het over een nieuwe dimensie en de robot uit de videoclip kreeg een plek in zijn eerste logo en branding. Hij had ook een boekhouder nodig. Liefst een met een eigenwijze uitstraling en inventieve geest. “Toen ik ooit de serie ‘The Sopranos’ keek, waarin een wel heel creatieve bookie zat, kwam ik toevallig het reclamebord van The Bookie tegen. Op dat moment wist ik al dat, als ik ooit zou gaan ondernemen, dit hem moest worden.” Bleu klopte hij aan bij hun kantoor in Utrecht. “Ik moest offertes en facturen kunnen sturen en kosten kunnen opvoeren, vertel me maar hoe. Ik kreeg de gevraagde hulp én een uitnodiging voor de Bookieborrel. Ik weet nog hoe gek mijn vrienden keken toen ze hoorden dat ik naar de boekhouder ging voor een borrel, haha.” PERSOONLIJK EN LAAGDREMPELIG Voordat de borrel begon, sprak Thijs met een van hen. “Ik was al even bezig en vroeg hoe ik het deed in vergelijking met andere ondernemers. Terwijl ons biertje stond te wachten, bespraken we de overstap van eenmanszaak naar bv. Dat bleek voordelen te hebben voor mij. Naast dit advies, dat ik opgevolgd heb, krijg ik ook altijd goede uitleg bij vragen. En reminders als ik weer eens te laat ben met iets. En dat terwijl ze niet superieur zijn aan mij, maar me het gevoel geven dat we het samen doen.” Thijs verwachtte vooraf van een boekhouder dat hij ontzorgd zou worden en dat is inderdaad het geval. “Van kloppende boekingen tot de jaarlijkse aangifte van mij en mijn vrouw; ze regelen het. 100% begrijpen doe ik hun werk niet, net zomin als zij het mijne. Ik wil simpelweg niet te veel met de financiën bezig zijn en zeker weten dat ik de goede dingen doe. Zo kan ik focussen op wat ik het liefst doe: gave Power BI-reports maken! Mocht ik in de toekomst willen opschalen of personeel willen aannemen – zestig uur per week werken wil ik op de lange duur liever niet – dan weet ik The Bookie te vinden voor goede raad.” GEVOEL EN VERSTAND IN BALANS Net als boekhouders zijn de meeste data-mensen blauwe persoonlijkheden volgens de Disc-typen. “Ik ben daarentegen knalgeel, direct gevolgd door blauw. Ik onderneem vanuit mijn gevoel en vindt de connectie belangrijk. Zegt een klant dat hij omzetcijfers wil zien? Dan kan ik natuurlijk een BI-rapport bouwen en de omzet laten zien. Ik kan ook doorvragen naar het waarom en iets maken dat écht helpt. Zo kwam ik er laatst achter dat een opdrachtgever de omzet van nieuwe klanten wilde zien, om te kunnen bepalen welke acties hij het best kon ondernemen voor klantbehoud.” “ SINDS IK DIT DOE, VOELT HET NIET MEER ALS WERK. IK BEN ALLEEN MAAR CREATIEF BEZIG” Met veel plezier zet Thijs een stapje extra voor anderen, ook in zijn vrije tijd. “Ik hou niet van stilzitten! Vragen ze een offerte in Word of PDF en ken ik wat variabelen zoals het aantal mensen of locaties? Dan gaat mijn hoofd aan en maak ik een interactieve offerte in Power BI in de huisstijl van de klant. Maakt stukken meer indruk. Is padellen populair in het dorp? Dan maak ik gave animaties voor de club. Al hobbyend maakte ik laatst zelfs schilderijen in Power BI. Ook al kan ik er niet altijd direct iets mee, ik ontwikkel me graag en laat zien wat ik kan. Het leidt altijd tot groei. En wat je geeft krijg je terug.” NOAB.NL 11 COMMUNITY

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication