12

ChatGPT & AI in de kantoorpraktijk DOOR: HANS PIETERS De komst van artificiële intelligentie brengt de boekhoud- en adviespraktijk in een nieuwe stroomversnelling. Om mee vooraan te lopen in die ontwikkelingen, heeft NOAB een Community ChatGPT & AI opgericht. Een verslag van de eerste communitytraining. De deelnemers gaan op vier trainingsdagen onder leiding van een expert zelf aan de slag met ChatGPT- en AI-tools. Tijdens de Leveranciersdag, eind juni, gaan softwareleveranciers en deelnemers met elkaar in gesprek over de mogelijkheden, moeilijkheden en ontwikkelingen van generatieve AI. De softwareleveranciers verzorgen korte presentaties hoe AI een waardevolle toevoeging kan betekenen. Al vraagt menigeen zich daarbij af of er nu échte AI wordt ingezet door de leveranciers, of dat het vanuit marketingdoeleinden wat dikker wordt aangezet dan het in werkelijkheid is. ‘EXTRA PAAR OGEN’ Gevraagd naar de onderwerpen en taken waarbij AI kantoorwerkzaamheden (deels) kan vervangen, noemen de deelnemers het personeelstekort en de compliance aan regelgeving. Andere toepassingen die worden geopperd zijn: planning; voorspellende analyses en klantadvies via rapportages; de Q&A-chatbox; het herkennen van spookfacturen; automatische advieskansen en ten slotte AI-hulp in het werkprogramma. Bij hun presentaties benadrukken de leveranciers vrijwel unaniem dat AI geen vervanger is van mensen. Een leverancier omschrijft AI als een ‘extra paar ogen’, waardoor de betrouwbaarheid toeneemt. De gebruiker blijft ‘in control’ en behoudt te allen tijde de controlefunctie en eindbeslissing. De leveranciers zien AI onder meer als: • een oplossing voor het tekort aan personeel; • ondersteuning voor de compliance waaraan de controle moet voldoen; • het verder verbeteren van de kwaliteit van de administratie/het dossier; en • een tool voor het beantwoorden van vragen van klanten (Q&A-chatbots). BRAINSTORMSESSIE In de aansluitende sessie brainstormen de deelnemers in vijf groepjes over de rol die AI kan spelen bij specifieke taken en klantbehoeften. Bijvoorbeeld de Wwft-check van nieuwe klanten; een Q&A-bot op administraties, de interne planning en de salarisadministratie. Wat opvalt is het verschil in perspectief. De kantoren benaderen het onderwerp vanuit de vraag, de leveranciers vanuit de technische inkadering van het onderwerp. Die kruisbestuiving levert interessante inzichten op. De dag eindigt met de presentatie van de bevindingen van de verschillende groepjes door de deelnemers aan de NOAB Community ChatGPT & AI. 12 &GO magazine

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication