“ALLES WAT ER TE KOPPELEN VALT, KOPPELEN WE, ZODAT WE ONZE KLANTEN ZO GOED MOGELIJK KUNNEN ADVISEREN. DAT BLIJFT DE KERN” “We besloten het zelf te gaan doen,” vertelt Edwin. “Dan is die data gewoon van ons.” Zo is de dienstverlening van Kordaat Ondernemen in amper zes jaar tijd fors uitgebreid: van boekhouding en personeelsbeheer tot marketing en verzekeringen. “We hebben nu ons eigen dashboardbedrijf, MyDatahouse. Van al die verschillende takken van sport verzamelen wij zoveel mogelijk data. Alles wat er te koppelen valt, koppelen we, zodat we onze klanten zo goed mogelijk kunnen adviseren. Dat blijft de kern.” Inmiddels bestaat het team van Kordaat Ondernemen uit 37 medewerkers. Ronald Smid en Esmée Dijksman zijn verantwoordelijk voor het boekhoudkantoor en bewaken de betrouwbaarheid van de data. “Het is essentieel dat de koppelingen kloppen,” legt Ronald uit. “En dat ze compleet zijn, zodat we het inzicht kunnen bieden dat ondernemers nodig hebben om keuzes te kunnen maken voor hun bedrijf. Een webshop bijvoorbeeld kan fantastisch draaien, maar van de tien bestellingen, er acht retour krijgen. Als je alleen naar de boekhouding zou kijken, dan kun je denken: het gaat best goed. Maar als je dan inzichtelijk maakt wat een retourpakketje kost, dan krijg je tranen in je ogen. Die informatie kunnen de meeste ondernemers niet matchen. Wij doen dat wél.” Esmée merkt dat steeds meer ondernemers de boekhouding nu interessant beginnen te vinden. “Of zelfs leuk, omdat ze zien wat het ze oplevert.” “Wij zeggen tegen de ondernemer: als jij het leuk vindt om water te verkopen, ga dan alsjeblieft water verkopen,” vertelt Edwin. “Maar als het druk wordt, dan moet je ook glazen verkopen. Dan heb je een voorraad glazen nodig. En medewerkers die de glazen inpakken. Dan moet je opeens gaan managen. En loonstroken opstellen. Dan moet je uren gaan bijhouden. Maar je vond het leuk om water te verkopen. Dus, beste ondernemer: doe wat jij leuk vindt. En laat ons de rest doen.” TOEKOMSTGERICHT ONDERNEMEN “Onze kracht is dat wij vanuit data naar de toekomst kijken,” vertelt Gert-Jan. “Wij kennen alle ondernemers en spreken hun taal. Wij zullen niet snel ‘nee’ zeggen, maar we laten ondernemers op basis van de data zélf inzien dat een onrealistisch plan niet haalbaar is. “Of we zeggen: met deze keuzes wijk je af van het pad, ben je je daarvan bewust? Vaak is dat niet het geval, want ondernemers zijn liever in hun bedrijf aan het werk. Wij helpen ze om ook aan hun bedrijf te werken.” “ BESTE ONDERNEMER: DOE WAT JIJ LEUK VINDT. EN LAAT ONS DE REST DOEN” Ook het team van Kordaat Ondernemen zelf blijft werken aan de onderneming. “Uiteindelijk willen wij onze dashboards en datagedreven manier van werken op abonnementsbasis beschikbaar stellen aan kleine en middelgrote kantoren die de volgende stap willen maken in hun advieswerk,” vertelt Edwin. “Wij willen ze helpen om proactief te gaan adviseren en ondernemers bij te staan. De toegevoegde waarde die je kunt bieden als adviseur vanuit data heeft de toekomst – daar zijn wij van overtuigd.” NOAB.NL 19 COMMUNITY
20 Online Touch Home