34

Wat begon met financiën voor festivals en een Excelsheet voor bevriende ondernemers, is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een landelijk actief boekhoudkantoor voor dienstverlenende ondernemers uit vele sectoren. Gijs en Mariangela van The Bookie uit Utrecht vertellen over hun mooie motto, innovatieve werkwijze en persoonlijke samenwerking met klanten. FINANCE IS EEN FEESTJE “Na mijn studie kwam ik in de festivalsector terecht,” begint oprichter Gijs. “Stel je een caravan backstage voor – waar opbouwers en artiesten aanklopten met vragen over financiën – en je hebt een prima beeld. Van knullige omzetprognoses tot verkeerd opgemaakte facturen, alles kwam voorbij. Hoezo is er geen boekhoudtotaaloplossing voor zzp’ers, dacht ik na een tijdje. Ik had toen al een relatie met Mariangela. Tijdens een reis door Italië maakte ik een geautomatiseerde Exceltool en bedachten we een naam en logo.” Eenmaal thuis bleek dat vrienden hun systeem handig vonden. Een abonnementsvorm volgde. En nu? “Nu voeren honderden zelfstandigen en bv’s – waarvan zo’n 25% in de creatieve sector – hun boekhouding in ons online pakket. Met ondersteuning van ons en onze collega-bookies voor de controles, jaarrekeningen en aangiftes.” MAKKIE ALS MOTTO Voor The Bookie geen driedelig pak en vakjargon, dat zie je al aan hun naam en logo. “We gaan voor toegankelijkheid en begrijpelijke taal,” legt mede-eigenaar Mariangela uit. “Onze klanten zitten tegenover iemand die hun vriend zou kunnen zijn. We maken de drempel zo laag mogelijk en zijn er voor zelfstandigen die behoefte hebben om hun boekhouding te snappen of geen zin hebben in de stress erover. Wat betekent het woord ‘activa’ precies? Hoe zit het met dat btw-percentage? Makkie is ons motto, dus na onze uitleg zijn ze niet alleen gerustgesteld dat ze niet te veel belasting betalen maar snappen ze ook waarom.” Een persoonlijke klantrelatie vindt The Bookie daarbij erg belangrijk. “Als klant leg je al je financiën in onze handen, dan wil je toch weten wie we zijn? Een handgeschreven kaartje bij life events. Reageren op iemands Instagramen LinkedIn-posts. Wij vinden het heel normaal. En onze klanten waarderen het. Dat zie je aan reviews als ‘Eindelijk snap ik het’ en ‘Hun persoonlijke touch is top’. BOEKHOUDBORREL Vanaf dag één organiseert The Bookie borrels voor haar klanten. Ze hebben zelfs een speciale hoek ingericht op kantoor waar ondernemers voorafgaand aan de borrel hun boekhouding kunnen bijwerken en samen kunnen sparren. 34 &GO magazine DOOR: FEMKE HELLINGS CREATIEVE BOEKHOUDERS VOOR ZELFSTANDIGEN

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication