29

Ruimte voor groei DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Met de oprichting van Boekhoudkantoor Jazz gooide ondernemer Esther Evers ruim vijf jaar geleden het roer om. Maar al snel ontdekte ze de schaduwzijde van het beroep: piekdrukte, aangiftestress en klanten die slecht aanleveren. De overstap naar de software van Yuki bood uitkomst. “Ik besteed nog een half uur per dag aan het verwerken van bonnen, de rest van de tijd help ik mijn klanten om te groeien. Zij zijn meer met hun onderneming bezig – en ik ook.” Met een rugzak vol ervaring als ondernemer in de detailhandel kent Evers het klappen van de zweep. “Ik weet dat ondernemers niet alleen met financiële vragen zitten, maar ook met onzekerheden over het ondernemerschap. Ze nemen beslissingen voor hun bedrijf die niet altijd gebaseerd zijn op cijfers, maar vooral op gevoel. Ik vind dat je beide moet combineren. Maar daar is een bijgewerkte administratie voor nodig.” GEWOON GENIETEN Boekhouden is een stressvol beroep, ontdekte Evers toen haar klantenbestand groeide. “Iedere drie maanden werkte ik keihard om de BTW-deadline te halen. Ik zat continu klanten achter de broek om hun gegevens tijdig aan te leveren. Voor de adviserende rol was nauwelijks nog ruimte, terwijl ik daar juist energie van kreeg. Dat moest anders.” Ze besloot te gaan automatiseren. Ze vergeleek verschillende boekhoudpakketten en ging voor Yuki. “De mogelijkheden zijn enorm. Yuki is heel ver in het herkennen van documenten en het automatisch verwerken van gegevens, wat mij een enorme tijdwinst oplevert. De koppeling met banken maakt het nog gemakkelijker. Facturen boek ik volledig automatisch door. Dat is gewoon genieten.” “ HOE MEER IK AUTOMATISEER, HOE MEER IK KAN ADVISEREN” HET VERSCHIL Ook klanten merken het verschil. “Die zeggen: Esther, je bent er weer. Ik heb weer ruimte om te adviseren, om de telefoon aan te nemen. Ik merk dat ondernemers dat fijn vinden. Ik luister naar ze. Ik denk dat daar de relatie met klanten begint, door naar ze te luisteren. Want ondernemers zijn net mensen. In gesprekken ontdek je hun sterke punten, maar ook hun onzekerheden. Daar denk ik over mee.”Sinds de overstap heeft Evers haar 80-urige werkweek gehalveerd. “De avonden en de weekenden heb ik weer voor mezelf. Ik kan weer ademen in mijn bedrijf. En dankzij de software van Yuki hebben klanten nu meer inzicht in hun onderneming. Ze zijn meer met hun bedrijf bezig en stellen gerichtere vragen. ‘Denk je dat ik kan investeren in nieuwe computers?’ Nu kan ik direct met ze meekijken. Dat wordt enorm gewaardeerd.” www.yuki.nl NOAB.NL 29 ADVERTORIAL

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication