28

“LAAT EVEN DE HOND UIT, OOK ALS JE ER GEEN HEBT” TIP 4: DEEL ERVARINGEN MET ELKAAR Gedragsverandering gaat over structurele aanpassingen maken. Liever klein en consequent dan meteen groots en allesomvattend wat Hidde betreft. “Zoek naar nieuwe gewoontes die jou energie geven en praat erover op de werkvloer. Wat doet het met je als je iedere ochtend koud afdoucht? Of als je ’s avonds voor het slapen gaan niet meer door nieuwssites scrolt? Langzaamaan ga je dezelfde taal spreken, wat de organisatie ten goede komt.” TIP 6: NEEM JE VOORBEELDROL SERIEUS Stuur jij anderen aan? “Mensen doen niet wat je zegt, maar wat je doet. Besef dat je eerst zelf aan de bak moet. Kies jij er zelf wel eens voor te gaan wandelen tijdens een werkdag of zit je 60 uur per week achter je bureau? En zijn flexibele werktijden echt oké of zeg je dat alleen om nieuwe medewerkers binnen te halen? Pas als jij aan boord bent, kunnen dingen écht veranderen.” TIP 5: PLAN TUSSEN MEETINGS EEN HALF UUR VRIJ Stop met rennen van meeting naar meeting. “Zeker als leidinggevende is zo’n half uurtje ‘vrij’ ideaal om even met een collega te babbelen. Jij komt op adem en de ander kan vertellen hoe het met hem gaat.” TIP 7: GA DE NATUUR IN Even weg zijn van het bedrijventerrein of kantoor doet wonderen. Je kunt lopend gesprekken voeren of juist stil zijn en opmerken wat het met je ademhaling doet. “In het Japans is hier zelfs een term voor: Shinrin Yoku (forest bathing). De connectie met de natuur brengt rust, die nodig is voor het veranderen van een werkwijze of om productiever te worden.” ZO SIMPEL KAN HET ZIJN “In mijn bedrijf Recharge360 helpen we bedrijven ontdekken waar hun laaghangend fruit hangt,” gaat Hidde verder. “Laatst deden we een sessie met een directieteam in de zakelijke dienstverlening. We trackten hen vijf dagen lang met biometrische data. Vervolgens adviseerden we over simpele aanpassingen in hun routine, zoals geen drukke telefoontjes meer plegen op weg van kantoor naar huis of ’s morgens met hun kind naar school wandelen. Toen de directieleden eenmaal ervaarden met hoeveel extra energie ze door de dag gingen, rolden ze sommige veranderingen bedrijfsbreed uit. Vaak is één verandering al genoeg om iets in gang te zetten.” 28 &GO magazine

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication