33

Omgaan met uitdagingen in de sector: zo werk je slimmer én efficiënter DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Wilco Kraaij Het aantal ondernemingen in Nederland stijgt al jaren, wetten en regels stapelen zich op en nieuwe mensen zijn nauwelijks te vinden: ook in 2024 staan administratie- en accountantskantoren voor grote uitdagingen. “Op dit moment is de belangrijkste vraag: hoe krijgen zij al dat werk gedaan?,” vertelt Wilco Kraaij, Product Line Director Accountancy bij Exact. “Maar ook: hoe houd je als boekhouder of accountant grip op het proces? De oplossing zit vooral in het optimaliseren en integreren van werkprocessen: daar valt nog veel winst te behalen.” Slimmer en efficiënter werken begint volgens Wilco met het integreren van processen, van de boekhouding en de salarisadministratie tot jaarrekeningen en fiscale aangiftes. “Je kunt als financieel dienstverlener in losse pakketten werken, maar het is efficiënter om alles bij elkaar te brengen. Hoe meer je de verschillende processen integreert, hoe beter je bijvoorbeeld al gedurende het jaar een dossier kunt opbouwen om te voldoen aan wet- en regelgeving. Dat maakt het opstellen van de jaarrekening als het jaar is afgerond ook weer makkelijker – én een stuk leuker.” ZICHT OP DE VOORTGANG Met de accountancy suite van Exact Online heb je zicht op al jouw diensten in één omgeving. “Dat geeft rust, omdat je op ieder moment de planning en voortgang kunt raadplegen,” vertelt Wilco. “En het maakt het makkelijker om taken over te nemen of te spreiden. Je houdt grip op de kernprocessen. Daardoor ontstaat er ook ruimte om meer waarde te leveren. Bijvoorbeeld door vaker in gesprek te gaan, de cijfers te duiden en de ondernemer te adviseren.” Exact zet in op ‘no hands accountancy’: zelflerende software neemt handmatige taken zoveel mogelijk over. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch herkennen en inboeken van facturen. Of het scannen en uploaden van bonnetjes. Hoe meer data je verwerkt, hoe ‘slimmer’ de software wordt. “Uiteindelijk wil je een zo compleet mogelijk totaalbeeld creëren van een klant, zodat je goede adviezen en toegevoegde waarde kunt leveren, zelf of misschien wel met behulp van Artifical Intelligence.” GRIP IN DE KETEN Ook online samenwerken met klanten wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt met de Mijn[Kantoor]-app. Zo leveren klanten hun administraties makkelijker, vollediger en tijdiger aan, waarmee je als boekhouder ook weer de bekende piekdrukte voorkomt. “Als steeds meer ondernemingen gestructureerd gaan werken, ontstaat er uiteindelijk veel meer efficiency in de hele keten,” verwacht Wilco. “Dat betekent meer grip, maar ook meer werkplezier. Zowel voor de adviseur als voor de ondernemer.” www.exact.nl NOAB.NL 33 ADVERTORIAL

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication