34

Het personeelstekort de baas DOOR: FEMKE HELLINGS Niet alleen in onze branche, ook in andere sectoren hebben ondernemers te kampen met een personeelstekort. Neem bijvoorbeeld de horeca. Toen chef-kok Jurgen van der Zalm van sterrenrestaurant Vinkeles in Amsterdam na coronatijd merkte dat het een uitdaging was zijn team compleet te krijgen, ging hij creatief denken. Waarmee hij ons op ideeën brengt! “Vrije tijd, dat is wat medewerkers veel hadden in de lockdowns,” begint Jurgen. “En dus wilden ze een betere werk-privébalans toen we na coronatijd eindelijk weer aan de slag mochten. Terwijl ik al te weinig mensen had. Steeds meer hotels en restaurants in de stad gingen vier in plaats van vijf dagen werken en in mijn team ving ik op dat medewerkers nadachten over een switch. Werken op hetzelfde niveau, en dan drie dagen vrij voor hobby’s, sport en vrienden. Dat zagen ze wel zitten! Het werd me snel duidelijk: als ik mijn personeel wilde behouden, moest ik ze vrije tijd bieden.” VIERDAAGSE WERKWEEK Begin dit jaar voerde Jurgen een vierdaagse werkweek in de keuken in. Het personeel werkt tegenwoordig van elf tot elf uur. “Ze werken nog steeds 40 uur, alleen anders verdeeld over de week. Ze maken geen overuren meer, terwijl dat eerst dagelijkse kost was. De medewerkers reageerden unaniem positief op mijn plan. Ze vinden hard werken prima, maar daar mag wat tegenover staan.” “Dit alles betekende wel dat ik anders moest gaan roosteren en twee extra fulltimers moest aannemen. Een rekensom van accounting en HR leerde ons echter snel: onderaan de streep scheelt het bijna niks qua kosten. Ik betaalde overuren voorheen als tijd voor tijd uit. Nu betaal ik de nieuwelingen van dat geld. Het MT was vrijwel meteen om. Onze directeur heb ik even moeten overtuigen. Omdat het personeelstekort steeds nijpender werd en we inmiddels drie tafels minder dekten om elke gast een volwaardige tweesterrenbeleving te kunnen blijven geven, zag ook hij snel in dat we moesten ingrijpen.” Jurgen van der Zalm 34 &GO magazine VOLOP VOORDELEN In de praktijk ziet Jurgen zijn gevoel bevestigd. “De medewerkers zijn niet meer uitgeblust aan het eind van hun

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication