37

“JE GAAT IETS DOEN EN JE WEET NIET OF HET GAAT WERKEN. HET ENIGE WAAR JE OP DAT MOMENT OP KOERST, IS GEVOEL” DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Wat als we onderwijs geven zonder klassen? Of vacatures uitzetten zonder tekst te gebruiken? Wat als we geen jaarverslag schrijven, maar we iedereen wél op de hoogte brengen van de belangrijkste ontwikkelingen? “Als we willen vernieuwen, moeten we andere vragen stellen,” vindt Rico Bakker, spreker en auteur over de kracht van slechte ideeën. “Ogenschijnlijk domme of absurde vragen kunnen je op het spoor zetten van de beste ideeën, buiten de gebaande paden.” Verreweg de meeste beslissingen die we iedere dag nemen, nemen we onbewust. We hoeven niet na te denken met welk been we uit bed stappen, hoe we de kraan opendraaien of hoe we de voordeur sluiten. Dat gaat allemaal op de automatische piloot. Hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het je afgaat. Ons brein is snel en efficiënt. En dat is fijn, want daardoor hoef je niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden. Maar er zijn ook situaties waarin die vastgeroeste patronen in de weg kunnen zitten. Bijvoorbeeld als je creatief wil zijn. Of nieuwe oplossingen wil bedenken. TRADITIONELE ANTWOORDEN ‘Hoeveel dieren van elke soort nam Mozes volgens de Bijbel mee op zijn ark? Waren dat er nul, één of twee?’ Met die vraag zet Rico regelmatig een zaal vol mensen aan het denken. “Bijna iedereen zegt vol overtuiging twee,” vertelt Rico. “Maar dan vergeten ze dat het niet Mozes was die dieren meenam op een ark, maar Noach. Als je nadenkt over het antwoord, ben je eigenlijk al voorbij de vraag.” Zo werkt dat ook met creatief denken. “Als de vraag is: hoe zorgen we voor meer klanten? Dan wordt er al snel geroepen: we moeten meer aan marketing doen, we gaan een accountmanager aanstellen of we moeten klantgerichter zijn. Dat zijn allemaal open deuren waar je automatisch aan denkt. Omdat we een traditionele vraag stellen, zijn we geneigd om een traditioneel antwoord te geven.” NOAB.NL 37 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication