38

“ALS JE VOLDOENDE RUIMTE KRIJGT OM ANDERS TE DENKEN, DAN KOM JE MISSCHIEN WEL OP DE BESTE IDEEËN” SOFTWARE OP EEN FLOPPY De vraag is: hoe doorbreek je dit vastgeroeste denken? Daar zijn technieken voor, vertelt Rico. Die zorgen voor een nieuwe invalshoek binnen de originele vraagstelling. “In plaats van ‘hoe krijgen we meer klanten?’ zou dat kunnen zijn: ‘hoe jagen we onze klanten gillend de deur uit?’ Dat is een leuke oefening. Bij een softwarebedrijf waar ik deze vraag stelde, kwamen allerlei wilde ideeën naar boven, van: ‘we sturen klanten een virus’ tot ‘we leveren onze software op een floppy’. Met die lijst zijn we vervolgens aan de slag gegaan: welke van deze ideeën kunnen we als inspiratie gebruiken om juist nieuwe klanten te werven? Dan is het idee van zo’n floppy ineens heel leuk. Daar kun je veel kanten mee op.” Door absurde vragen te stellen, dwing je nieuwe associaties af die je kunt verwerken in nieuwe ideeën of antwoorden op de oorspronkelijke vraag. “Eigenlijk is het een omweggetje,” legt Rico uit. “Iedereen kan deze techniek leren, als je daarbij maar je oordeel uitstelt. Je moet dus proberen om alle absurde ideeën die worden ingebracht, niet meteen te veroordelen omdat je denkt: wat hebben we hier aan? Dat vergt ook een beetje oefening: hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het zal gaan.” 38 &GO magazine

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication