9

“DENK TWEE KEER NA VOORDAT JE DATASETS MET GEVOELIGE INFORMATIE GAAT IMPORTEREN” BAAN VAN DE TOEKOMST Prompting wordt nu al de baan van de toekomst genoemd, zelfs al hebben de meeste mensen er nog nooit van gehoord. Het geeft aan hoe groot het vertrouwen is in de mogelijkheden van generatieve AI en ChatGPT. “Als je er nu voor zorgt dat je goede prompts leert schrijven, ben je straks spekkoper,” meent marketingstrateeg en contentspecialist Noëlle Kuypers van Opgemerkt. Ze legt uit dat ChatGPT veel meer is dan een tool die gemakkelijk teksten produceert. “Het kan je ook heel goed ondersteunen bij het automatiseren van processen en het beïnvloeden en versnellen van brainstormsessies en researchfases.” Bij nieuwe ontwikkelingen kun je twee dingen doen, meent ze. “Je kunt de kat uit de boom kijken of erin duiken en kijken hoe je het kunt inzetten voor je onderneming. Dat laatste heb ik gedaan.” Kuypers begon haar tests met het genereren van content (teksten, red.), vertelt ze. “Dat lag het meest voor de hand. Op die manier probeerde ik handigheid te ontwikkelen bij het schrijven van prompts en langzaamaan kreeg ik het zo beter onder de knie. Je moet gewend raken met wat ChatGPT kan. Op het moment dat ik een eerste, voorzichtige en niet per se concrete prompt invoerde en er rolde met een rottempo een tekst uit, dacht ik ‘het is algemeen en dit kan beter, maar het is helemaal niet slecht’.” “Als snel ben ik ChatGPT gaan inzetten in mijn werkprocessen. Bij mij is dat marketinggerelateerd.” Als voorbeeld noemt ze het volgen van een onlinecampagne. “Je kunt campagneresultaten voorleggen aan ChatGPT en vragen: dit zijn de resultaten voor doelgroep X. Ik heb nog Y-budget over, voor een Z-periode. Adviseer mij hoe ik dat het beste kan inzetten. Dat levert geen kant-en-klaar over te nemen plan op, maar er staan altijd dingen in, waarvan ik denk: dat is een goed idee, dat haal ik eruit. Ook bij brainstormen zie ik de output als een ‘dump’ die mijn kant op komt. Er zitten vaak goede ideeën tussen die me net even uit mijn eigen baan slingeren en me op een ander gedachtenspoor zetten.” HELDERE VRAAG Kuypers vervolgt: “Je hebt de output heel erg zelf de hand.” De start is een heldere vraag. “Je stelt een korte vraag om het probleem te trechteren. Als daar bijvoorbeeld tien ideeën uitrollen, waarvan één er duidelijk voor je uitspringt, kun je een vervolgprompt schrijven, waarin je vraagt om via die invalshoek verder te werken. Vanuit de concrete startvraag stuur je ChatGPT zo de kant op die jij wilt. Ga er gewoon zelf mee experimenteren om te ontdekken wat goed werkt voor jou,” benadrukt ze. “Als je het eenmaal in de vingers hebt, heb je een virtuele assistent met een gebruiksaanwijzing. Een virtuele stagiair. En net als bij een echte stagiair moet je de output nog wel even controleren.” Kuypers geeft voorbeelden om uit te leggen hoe je de output kunt sturen en verbeteren: “Ik krijg veel concretere teksten als ik eerst vraag ‘Geef mij een inhoudsopgave voor een artikel over een bepaald onderwerp. Daarna geef je in de vervolgprompt: laat paragraaf drie maar zitten en werk de rest uit tot een blokartikel.” Om concrete toepassingsgebieden voor de accountancy te benoemen heeft ze die vraag aan ChatGPT zelf gesteld: NOAB.NL 9 SKILLS

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication