15

3. GROEI ALTERNATIEVE FINANCIERING In de slipstream van de torenhoge inflatie kwam er ook een einde aan gratis geld. De hypotheekrente en de rente voor leningen en kredieten zijn fors gestegen. Spaarders profiteren daar nog niet echt van, maar voor huizenkopers en het bedrijfsleven is dat een hard gelag. Het betekent dat je verder moet kijken. Dat biedt kansen voor nieuwe aanbieders. Nu lenen bij de banken moeilijker wordt, kiest het mkb steeds vaker voor alternatieven. Vastgoedfinanciering en crowdfunding groeien en leasemaatschappijen doen goede zaken door hun aanbod te verbreden. Ze kopen machines of andere goederen van de ondernemer, om die vervolgens tegen een vergoeding weer terug te verhuren. Op dit moment is er vooral behoefte aan financiering ten behoeve van energiebesparing. De grootbanken spelen hierop in met groenfinanciering. 4. mode. Refurbished is het nieuwe woord voor occasion. Want waarom nieuw als (een beetje) oud bijna net zo goed is na een opknapbeurt? Voor laptops, tablets en smartphones is het al de gewoonste zaak van de wereld. Hippe startups spelen in op deze trend, met een duidelijke focus. Een mooi voorbeeld is het Franse Upway, dat tweedehands e-bikes na een opknapbeurt in de verkoop zet. Het is een voorbeeld hoe nieuwe duurzaamheid het ondernemen kleur geeft en kansen biedt. 5. VINTAGE EN REFURBISHED De zorgen om het klimaat bepaalt steeds meer ons handelen. Bedrijven moeten duurzamer gaan produceren, of ze het leuk vinden of niet. Een steeds grotere groep consumenten stelt zichzelf vragen bij de eigen levensstijl. Het leidt tot woorden als vliegschaamte, maar ook tot bewustere keuzes. Minder snel nieuw, vaker gebruikt. Sommige kledingwinkels spelen in op deze trend door in de hoek van de zaak een kledingrek te hangen met vintage COMEBACK VAN DE FYSIEKE WINKEL Het einde van de winkelstraat is de afgelopen tien jaar met grote regelmaat voorspeld. Gelukkig voor de kleine winkelier is de shopper terug. Zeven op de tien consumenten komt net zo vaak of zelfs vaker in de fysieke winkel als vóór de coronaperiode. De klant heeft weer behoefte aan persoonlijk contact en advies bij de aankoop, zo blijkt uit marktonderzoek van Mood Media. Een boodschap die de (NOAB-)adviseur van de ondernemer als muziek in de oren zal klinken. Als de cijfers op orde zijn, is er ruimte voor een gesprek. Via Teams, Meet of Zoom mis je een deel van de interactie en non-verbale signalen. Een band smeed je alleen als je elkaar één-op-één ziet en tijd hebt om de zijpaden te bewandelen. Kortom: gebruikt u suiker in de koffie? NOAB.NL 15 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication