23

Storytelling geeft kleur aan je boodschap DOOR: HANS PIETERS Mensen zijn verhalenvertellers. “Volgens Yuval Noah Harari, de auteur van Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid is ons vermogen om in verhalen te denken het geheim achter het succes van de mensheid,” vertelt Mathieu Jacobs van StorytellingPeople. “Bepaalde stammen waren succesvoller omdat ze op dat moment meer geloofden in hun leider en het gezamenlijke verhaal. Hetzelfde geldt voor merken en bedrijven.” Het organisatievermogen van mensen staat of valt met verhalen. “Verhalen over onze gezamenlijke geschiedenis of boeken als de Bijbel, Thora of Koran verbinden ons. Het bepaalt onze identiteit. Merken en bedrijven bouwen op hun manier aan een verhaal.” Jacobs gebruikt Coolblue als voorbeeld. “Coolblue doet in wezen niets anders dan Bol. com of Amazon. Toch hebben jongeren het idee dat ze als werknemer bij Coolblue in een leuke dynamische organisatie terechtkomen, waar ze alle kansen krijgen.” GEZAMENLIJKE DROOM Veel organisaties hebben drie à vijf kernwaarden – bijvoorbeeld klantgericht, innovatief, betrokken – maar vergeten het verhaal erachter. Jacobs verwijst naar leiderschapsdenker Simon Sinek, die betoogt dat een goed verhaal uit drie elementen bestaat: waarom, hoe en wat? NOAB.NL 23 COMMUNITY

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication