9

Hoe zorg ik voor werkgeluk bij medewerkers? Volgens Aaltje Vincent, deskundige op het gebied van solliciteren, begint het creëren van werkgeluk echter al voordat je iemand in dienst neemt. Hoe dat zit legt zij later in dit artikel uit. IN GESPREK Wanneer je op internet het woord ‘werkgeluk’ intoetst, krijg je allerlei omschrijvingen van wat het eigenlijk inhoudt. Dat varieert van beleving in en op het werk tot werk dat motiveert en van werk waar je enthousiast van wordt tot werk waar je voldoening uit haalt. Maar ook of je voldoende wordt uitgedaagd, of er ruimte is om jezelf te ontwikkelen, of je situatie privé–werk in balans is en of je goed met je collega’s kunt opschieten heeft invloed. En krijg je voldoende kansen om te groeien? Is er ruimte voor ontspanning? Volgens Aaltje Vincent is de definitie van werkgeluk dat ieder individu kan floreren op het werk. “Om dat te bereiken moet je als werkgever regelmatig individueel met je medewerkers om tafel en in gesprek gaan. Dat klinkt simpel, maar is nog best ingewikkeld. Ik heb het namelijk niet zomaar over een gesprekje, maar over een gesprek waar je beiden ontzettend open naar elkaar toe moet durven zijn. Het gaat namelijk echt om ‘ontmoeten’, in een omgeving waarin je je veilig voelt en de medewerker durft te zeggen wat hij wil zeggen.” Vanuit haar ervaring, Aaltje Vincent houdt zich er al sinds 1988 mee bezig, weet zij dat “medewerkers die werkgeluk ervaren je beste ambassadeurs zijn in het aantrekken van nieuwe collega’s.” SOLLICITEREN Solliciteren is hoop op een beter leven. Aaltje helpt sollicitanten om slim en succesvol te solliciteren naar nieuw werkgeluk en werkgevers om succesvoller kandidaatgericht te werven. Voor iedereen die solliciteert is het van groot belang dat je van tevoren weet wat je wilt. Dat zit hem bijvoorbeeld in de keuze voor een groot of klein kantoor. En wil je alleen maar de boeken controleren of juist adviseren, in een klein team werken of in een grote organisatie? Allemaal werkinhoudelijke zaken die je vooraf voor jezelf op een rijtje moet zetten. Het is ongelofelijk belangrijk dat je weet wat je wilt als sollicitant. En bedenk ook dat het gras elders niet altijd groener is.” Ze vindt het echter het meest belangrijk dat mogelijke sollicitanten vooraf de kans krijgen kennis te maken met een kantoor, en daarvoor moet de kantoorhouder in actie komen. “Geef sollicitanten de kans om te praten met je medewerkers, zodat ze zich een beeld kunnen vormen van de sfeer en de omstandigheden op een kantoor. Ik heb opdrachtgevers die één keer per kwartaal, en een aantal zelfs één keer per maand, hun deuren openen voor iedereen die belangstelling heeft. Dat bevalt ze erg goed.” Ze vergelijkt het graag met scholieren en studenten die kiezen voor een nieuwe opleiding. “Die gaan vooraf naar de open dagen. Dan krijgen ze een gevoel en een beeld bij een school, waardoor ze hun keuze beter kunnen bepalen. Daar gaat het om.” NOAB.NL 9 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication