6

Wat zouden coaches en HR-professionals van elkaar kunnen leren? “HR kan van de coach leren hoe je aandacht hebt voor het individu, echt luisteren. Een kenmerk van een coach is dat deze niet direct tot oplossingen komt. De gemiddelde HR-manager is vaak erg resultaatgericht en wil zaken graag direct oplossen. Doorvragen en luisteren zijn vaardigheden die HR van een coach kan leren. Het gesprek op een coachende manier voeren en er echt zijn voor de medewerker. Sommige onderwerpen vragen niet meteen om actie. De coach kan van HR leren om te denken in een groter systeem en te onderzoeken wat er nog meer in de organisatie aan de hand is. Het denken in de context zit wat meer in het denkkader van de rol van de gemiddelde HR-professional. De coach is van nature meer geneigd om het individu centraal te zetten. Ik denk dat het efficiency-denken, focus op het organisatiebelang, wat meer bij HR zit, en iets hiervan zou ook bij de coach moeten zitten”. Over Irene Oerlemans Irene is partner en consultant bij Bunchmark, innovatief HR Adviesbureau in Amsterdam. Zij ondersteunen groeibedrijven hun ambities waar te maken. Dat doen ze door innovatieve HR strategieën en instrumenten te ontwikkelen. Daarnaast is Irene voorzitter van de NVP, Netwerk voor HR Professionals. ‘Doorvragen en luisteren zijn vaardigheden die HR van een coach kan leren’

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication