“Je bewust en met zorg bewegen in het grijze gebied is een kunst op zich. “ Hoe werkt de klachtencommissie? De klachtencommissie van NOBCO bestaat uit twee leden die ook aangesloten coach en gecertificeerd op Master of Senior Practitioner niveau zijn, aangevuld met een onafhankelijk voorzitter. Als een coachee of een opdrachtgever een klacht heeft over een coach, dan kan hij die indienen bij de klachtencommissie. Wij kijken dan eerst of de klacht recent is, betrekking heeft op een bij NOBCO aangesloten coach en gaat over het professioneel handelen van de coach. En ook of de klagende partij zijn klacht wel heeft besproken met de coach en geprobeerd heeft om er samen goed uit te komen. Want het is natuurlijk het mooist, als beide partijen er samen goed uitkomen. Als aan deze voorwaarden is voldaan is de klacht ontvankelijk en nemen we hem in behandeling. De behandeling zelf kan bestaan uit het schriftelijk uitwisselen van standpunten, maar het kan ook zijn dat we een hoorzitting plannen om de betrokken partijen te horen. Daarna doen we een uitspraak die aan partijen wordt toegezonden en anoniem wordt gepubliceerd in de nieuwsflits en op de site. In de uitspraak verklaart de klachtencommissie de klacht ongegrond, gedeeltelijk gegrond of volledig gegrond. Waarom is er eigenlijk een klachtenprocedure? NOBCO streeft er naar om coaching als een serieus vak neer te zetten. Daarbij hoort dat een NOBCO-coach zich houdt aan de professionele standaard die is beschreven in de Internationale Ethische Code (IEC). En een logisch uitvloeisel daarvan is dat belanghebbenden dan ook de mogelijkheid hebben om te klagen, als ze vinden dat die standaard door de coach is overtreden. Klachten kunnen gaan over het professioneel handelen van of over financiële aspecten van de dienstverlening. Wat wil NOBCO er mee bereiken? Het hoofddoel van de klachtenprocedure is het behoud en de verbetering van de kwaliteit van de bij NOBCO aangesloten coaches. Dat is de kern. We willen graag dat zowel de betreffende coach als de andere aangesloten coaches iets leren van de uitspraken van de klachtencommissie. Waarop beoordeelt de klachtencommissie een klacht? We toetsen het handelen van de coach aan de IEC. Door je als coach aan te sluiten bij NOBCO onderschrijft een coach deze IEC en conformeert deze zich automatisch aan het daaraan verbonden klachtenreglement. In mooie bewoordingen betekent dat dat we als klachtencommissie een onafhankelijk oordeel geven over of het handelen als coach conform is hetgeen van ‘een redelijk handelend en redelijk bekwaam coach mag worden verwacht’. Redelijk betekent hier dat we niet verwachten dat coaches supermensen zijn die geen fouten maken. 25
26 Online Touch Home