08 DIT NUMMER GRENZEN 24 04 Interview met prof. Wilmar Schaufeli Partnerschap NOBCO en InterCoach: ‘kwaliteit uitstralen en kennis uitwisselen Interview met Alice de Haan en Robbert Braak’ Ethiek als raadgever: de klachtencommissie aan het werk Coach. Hét magazine over coaching JAARGANG 11 NUMMER 2 2020
Inhoud 03 Voorwoord 04 De ideale werknemer loopt de meeste kans op een burn-out – Interview met Wilmar Schaufeli 08 Partnerschap NOBCO en InterCoach: ‘kwaliteit uitstralen en kennis uitwisselen’ Interview met Alice de Haan en Robbert Braak 11 NOBCO in de media 12 Een topsporter hoef je niet te stimuleren om de grenzen op te zoeken – Interview met Karin Warners-Ruckstuhl 16 Artikelen over ‘Grenzen’ in Coachlink 18 NOBCO-nieuws 21 Agenda 22 Maak kennis met Eddy de Waart – David Brode 24 Ethiek als raadgever: de klachtencommissie aan het werk – Martin Heynen 30 NOBCO-bloggers 32 Vacature penningmeester Stichting NOBCO/EMCC-NL Interview met prof. Wilmar Schaufeli Pagina 04 Partnerschap NOBCO en InterCoach: ‘kwaliteit uitstralen en kennis uitwisselen Interview met Alice de Haan en Robbert Braak’ Ethiek als raadgever: de klachtencommissie aan het werk Pagina 08 Pagina 24 Coach. Hét e-magazine over coaching verschijnt vier keer per jaar, Jaargang 11, nummer 2 Colofon Redactie: Edith Koetsier, Miriam Oude Wolbers, Eefje Rondeel, Mariska Verduijn Grafische vormgeving: Vincent Stolk – Concept & Ontwerp, IJmuiden Coverfoto: Michael Kooren Het eerstvolgende nummer verschijnt in september 2020. Het thema is dan: Verbinden. Heb je tips of kopij voor de redactie? Aanleveren kan tot en met 25 augustus 2020 via redactie@mos-net.nl. Overname van artikelen is toegestaan na voorafgaande toestemming van de hoofdredacteur en met bronvermelding. De meningen in dit blad zijn niet vanzelfsprekend gelijk aan de opvattingen van de uitgever. Visie Professionele coaching levert een wezenlijke bijdrage aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen en organisaties. Missie De missie van de NOBCO is om leidend te zijn in de (door-)ontwikkeling van het coachvak en een (pro-)actieve en duurzame bijdrage te leveren aan de bekendheid en beschikbaarheid van professionele coaching in Nederland. Bij deze missie laat de NOBCO zich leiden door de volgende kernwaarden: - richtinggevend & verbindend; - onderzoekend & betrouwbaar; - kwaliteit & innovatief. NOBCO, Nederlandse Orde van Beroepscoaches Postbus 1167 3860 BD Nijkerk 033-247 34 28 info@nobco.nl www.nobco.nl
voorwoord Beste lezer, Hopelijk gaat het je goed. De afgelopen maanden zijn ingrijpend geweest en weinig was nog vanzelfsprekend. We hebben grenzen verlegd, afscheid genomen, dingen bijgeleerd en onverwacht mooie dingen gezien. Inmiddels is het aantal IC-opnames in Nederland laag en verleggen we opnieuw onze grenzen Ik zie mensen heel verschillend reageren op de nieuwe vrijheden. De één probeert lessen te trekken en het goede te behouden, de volgende wil zo snel mogelijk terug naar het pre-coronatijdperk en de derde kijkt argwanend naar de wereld om zich heen en is uiterst voorzichtig. Weet jij inmiddels hoe jij je grenzen onderzoekt en bepaalt? In mijn coachpraktijk hebben we het de laatste tijd vaak gehad over grenzen aan vrijheid, ruimte en maakbaarheid. Het waren grenzen die ook geleid hebben tot eenzaamheid, machteloosheid en soms vermoeidheid. Afhankelijk van je wereldbeeld en wat je ideeën zijn over wat normaal is of juist niet, kon de één zich makkelijker of juist moeilijk verhouden tot deze crisissituatie. En dat zal opnieuw aan de orde zijn als we vooruit kijken. Wat ook duidelijk is geworden, is dat grenzen te maken hebben met onze relaties. Want waar jouw of mijn grens wordt bereikt, raken en ontmoeten we elkaar. Dat gaat niet alleen over bezoekregelingen in een verzorgingshuis, maar ook over coach- en werkrelaties. Iedere keer als een grens wordt gesteld of overschreden, heeft dat invloed op jezelf en de ander. Op je integriteit, je gezondheid, op je werkplezier en ‘performance’. Coaches zijn over het algemeen alert op grenzen. Dat neemt niet weg dat we in deze coronatijd opnieuw mogen stilstaan bij onze aannames, ons vak en de begrenzing ervan. Niet alles is maakbaar en niet alles is oplosbaar door je aan te passen. En niet onbelangrijk, coaches hadden en hebben zelf ook huiswerk te doen en te reflecteren op hun welzijn, veerkracht en mentale beschikbaarheid voor cliënten. Intervisie en supervisie laten dan hun waarde goed voelen. In dit nummer hebben we op verschillende manieren over grenzen geschreven. Je vindt artikelen over o.a. burn-out, ethiek en je eigen grenzen verleggen in de sport. Ik hoop dat je inspiratie opdoet en die meeneemt naar de coachtafel. Als er ergens een vrije ruimte is om te leren en je eigen grenzen te verkennen, dan is het daar. Zo’n open gesprek gun ik iedereen, zowel coach als cliënt. Veel leesplezier! Marieke Jellema, voorzitter NOBCO ‘Grenzen hebben te maken met onze relaties’ 3
Hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Wilmar Schaufeli: ‘De ideale werknemer loopt de meeste kans op een burn-out’ Het zijn de betrokken perfectionisten die de meeste kans lopen op een burn-out, zegt hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Wilmar Schaufeli (1953) en verbonden aan de Universiteit Utrecht en aan de Universiteit Leuven (België). De mensen die hun grenzen niet kennen en zich verantwoordelijk voelen, de ideale werknemers. ‘Maar onder dat perfectionisme zit angst. Achter elke burn-out zit een persoonlijk verhaal.’ Door Sam Dekkers Beeld: Michael Kooren
Wat gebeurt er fysiek en psychisch met je wanneer je een burn-out hebt? “Burn-out is een mentale toestand waarbij mensen zich ongelofelijk vermoeid voelen, mentaal en fysiek uitgeput. Daarnaast hebben ze een gebrek aan motivatie: ze zien op tegen hun werk en ervaren een gebrek aan bereidheid om ergens energie in te stoppen. En natuurlijk zijn er aandachts- en concentratieproblemen, zoals niet helder kunnen denken, geen beslissingen kunnen nemen. In emotioneel opzicht voelen mensen zich labiel: ze zijn snel boos of voelen zich droevig. Ze ervaren heel heftige emoties en hebben daar weinig controle over. Soms zie je ook nog allerlei psychosomatische klachten zoals slecht slapen, hoofdpijn, maag-darmkanaalproblemen, hartkloppingen. Dat zijn geen specifieke burn-outklachten, maar meer algemene mentale spanningsklachten, die veel voorkomen.” Welke mensen lopen de grootste kans op een burn-out? “De perfectionistische workaholics die vinden dat ze alsmaar door moeten gaan, hun grenzen niet kennen en zich verantwoordelijk voelen voor hun collega’s, klanten en hun baas. Zij maken de grootste kans om in de burnout fuik terecht te komen. Onder dat perfectionisme zit vaak de angst om niet geaccepteerd te worden of om fouten te maken. Achter elke burn-out zit een persoonlijk verhaal. Mensen die losjes in het leven staan, voor wie 80% goed genoeg is, raken minder snel opgebrand. Het zijn juist de mensen die betrokken zijn, te veel en te graag willen werken en het te goed willen doen, die voor de organisatie dus heel waardevol zijn, die het meest risico lopen.” De ene persoon is dus ontvankelijker voor een burn-out dan een ander? “Dat geldt eigenlijk voor alle psychologische problemen zoals depressies en angstklachten. Het is een combinatie van de omgeving en de persoon. Bij een burn-out gaat het om een werkomgeving die te veel van mensen eist. Maar niet iedereen zal bezwijken onder dezelfde werkdruk, de een is van nature kwetsbaarder dan de ander. Globaal genomen is een hoge werkdruk toch wel gerelateerd aan burn-outklachten. Het is een combinatie van die twee.” ‘Achter elke burn-out zit een persoonlijk verhaal’ 5 Zijn er gradaties in een burn-out? Is het bij de een anders dan bij de ander? “Dat gaat van vermoeidheids- en stressklachten die te bestrijden zijn met mindfulness, ontspanning of een vakantie, tot mensen die langdurig ziek zijn en zelfs arbeidsongeschikt raken.” Neemt het aantal burn-outklachten in de afgelopen jaren toe? “We zien uit de Enquête Nederlandse Arbeidsomstandigheden (CBS en TNO), een jaarlijkse schriftelijke bevraging, dat milde burn-outklachten, dat zijn voornamelijk vermoeidheidsklachten, over de jaren toenemen. Er is een relatie tussen werkdruk in algemene zin en burn-out. De werkdruk en de productiviteit nemen toe, we zijn efficiënter gaan werken, dus het ligt voor de hand dat er een verband is. Ook is er een tendens in de maatschappij: mensen moeten heel veel. Dat zie je vooral bij jonge mensen tussen 25-40 jaar. Mensen zijn drukker en ze maken zich drukker.”
‘Hoe langer je wacht hoe groter het probleem wordt’ Vroeger kreeg je het advies om thuis te blijven met een burn-out. Tegenwoordig zijn er centra die je met kortlopende therapie in een paar maanden weer op de been helpen. Op welk manier kun je herstellen? “Door aan de ene kant aan jezelf te werken: leer andere doelen stellen, probeer minder perfectionistisch te zijn, wees assertiever. Maar ga ook met je werkplek aan de gang. Als iemand geleerd heeft om ‘nee’ te zeggen, maar nog steeds veel te veel werk heeft, zal hij dus te veel druk ervaren. Dan helpt aan jezelf werken wel een beetje, maar niet genoeg. En aan de andere kant, als je alleen aan de werkplek sleutelt dan zullen de perfectionisten nog steeds te veel tijd en energie besteden aan details, waardoor ze weer in moeilijkheden kunnen komen.” Is er blijvende schade? “Uit onderzoek is gebleken dat mensen die ernstige, langdurige burn-outklachten hebben gehad, nog tot anderhalf na twee jaar significant slechter waren op tests voor cognitieve vermogens, zoals concentratie en geheugen, dan de normgroep.” De perceptie leeft dat je na een burn-out minder kan hebben. Klopt dat, is ‘de rek er uit’ of kun je sterker uit een burn-out komen? “De indruk bestaat dat mensen toch wel wat kwetsbaarder zijn na een burn-out. Het is aan de ene kant ingesleten gedrag, maar het zijn ook persoonlijkheidskenmerken die moeilijk te veranderen zijn. Ben je qua aanleg wat minder emotioneel stabiel en wat sneller uit het lood geslagen als dingen niet helemaal goed gaan, dan is veranderen best moeilijk. Maar naar recidive is eigenlijk nog geen goed wetenschappelijk onderzoek gedaan. We zien ook mensen die een ‘posttraumatische’ groei doormaken. Ze realiseren zich dat wat ze jarenlang gedaan hebben, helemaal verkeerd is en nemen dan een radicale beslissing en veranderen bijvoorbeeld van baan en voelen zich beter.” Hoe kun je voorkomen dat je niet (opnieuw) in een burn-out situatie belandt? Heeft het voorkomen van burn-out alleen te maken met het aangeven van grenzen of komen er meer aspecten bij kijken? “Mensen met burn-out stellen vaak hoge eisen aan zichzelf en vinden het vaak ook heel moeilijk om te accepteren dat ze burn-outklachten hebben. Die stap moeten ze overwinnen. Een van de kenmerken van een burn-out is dat mensen zich veel te laat melden met klachten. Omdat ze denken dat ze met een beetje meer inzet of extra uren overwerk het dan wel redden. Het tegenovergestelde van wat ze eigenlijk moeten doen.” “Maar blijf ook nadenken over wat werk voor je betekent. Wil ik dit nog wel, zijn er alternatieven, kan ik er met mijn baas over praten, kan ik een cursus volgen. Organisaties hebben ook een verantwoordelijkheid. Het is van belang dat er een cultuur heerst waarin het gerespecteerd wordt wanneer je aangeeft dat je het moeilijk hebt en dat je even uit de wind moet worden gehouden. Uitval is duur en vervelend, je kunt beter zorgen dat dat voorkomen wordt.” Stel: je voelt dat het niet goed gaat met je en je bent niet bij machte om het roer om te gooien, omdat je in een soort draaimolen zit die niet ophoudt, wat adviseert u dan om te doen? “Als je aanvoelt dat je uitgeput raakt, duw dat gevoel niet weg en denk niet dat het vanzelf over gaat. Onderzoek welke onderdelen van je werk je energie geven en welke taken je energie kosten en ga op zoek naar een balans. De disbalans is het probleem. Blok tijd in je agenda voor de werkzaamheden die je leuk vindt om te doen en neem op tijd maatregelen, het is belangrijk om
prioriteiten te stellen. Zorg voor rust, ontspanning en structuur. Mensen die een burn-out hebben, zitten vaak zo in elkaar dat ze van de uitzondering, - overwerken, langere dagen maken - een regel maken en dat gaat mis op de lange termijn. En uiteindelijk heeft niemand daar iets aan: jij zit ziek thuis, en je collega moet al het werk opknappen.” Wat is de belangrijkste les die u heeft geleerd over burn-out? “Op de eerste plaats: erken en herken dat je last hebt van burn-outklachten. Het zijn vaak juist de betrokken medewerkers, de mensen die mentaal veel in hun werk leggen, die het moeilijk vinden om te zeggen dat ze het niet meer aankunnen. Ze gaan te lang door en dat is typisch voor burn-out en hoe langer je wacht hoe groter het probleem wordt. Accepteren dat het niet meer gaat, is heel belangrijk.” Wat wilt u graag nog meegeven aan de lezer wat nog niet aan de orde is gekomen? Welke tips heeft u voor de lezer om een burn-out te voorkomen? “Sommige coaches kijken iets te veel naar het individu en dat snap ik wel, want zo zijn ze ook opgeleid, maar ze zouden ook moeten kijken naar de werksituatie waarin mensen zitten. Werk niet alleen aan persoonlijke vaardigheden, maar betrek ook de werkcontext of de sociale context nadrukkelijk in het traject. Je zou dan meer kunnen werken vanuit het systeem: betrek er partners, huisgenoten en collega’s bij.” ‘Als je aanvoelt dat je uitgeput raakt, duw dat gevoel niet weg en denk niet dat het vanzelf over gaat’ 7 Over Wilmar Schaufeli Professor Wilmar Schaufeli (1953) is expert op het gebied van burn-out en auteur van de bekendste Nederlandse test op dit gebied, de Utrechtse Burnout Schaal (UBOS) die hij ontwikkelde met professor Dirk van Dierendonck. In 2019 bracht Schaufeli de opvolger van de schaal uit, de Burnout Assessment Tool (BAT). De BAT is het resultaat van een driejarig onderzoeksproject van de onderzoekseenheid Organisatie- en Personeelspsychologie van de KU Leuven. Gratis te gebruiken online vragenlijst De BAT is een wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst die toelaat om snel én in een oogopslag het risico op burn-out te bepalen. De BAT is gratis te gebruiken en te downloaden
Partnerschap NOBCO en InterCoach: ‘kwaliteit uitstralen en kennis uitwisselen’ Interview met Alice de Haan en Robbert Braak InterCoach, het expertisecentrum voor collegacoaching binnen de overheid, is een partnerschap aangegaan met NOBCO. De coaches krijgen daarmee toegang tot de kennisbank en de landelijke NOBCO-bijeenkomsten. InterCoaches Alice de Haan en Robbert Braak zien de voordelen van de samenwerking: “Kwaliteit uitstralen, kennis uitwisselen en InterCoach als professioneel netwerk nog meer op de kaart zetten.” Door Sam Dekkers Wat is InterCoach? Alice: “InterCoach is het expertisecentrum voor collegacoaching binnen de overheid. We leiden collega’s op tot coach. Ook kunnen alle collega’s van de Rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen met werkgerelateerde vragen bij InterCoach terecht.” Wat doet InterCoach en hoe werken jullie? Alice: “De drie belangrijkste taken van InterCoach zijn: opleiden, matching en kwaliteitsbevordering en -bewaking.” Robbert: “We leiden overheidsmanagers op tot coach als tweede beroep. In totaal zijn er inmiddels zo’n 400 coaches actief in het netwerk van InterCoach, Zij werken bij diverse overheidsinstellingen en voor alle lagen binnen de overheid. De tweede kerntaak betreft matching. Tijdens een intakegesprek van ongeveer drie kwartier, al dan niet digitaal in deze tijd, onderzoeken we de vraag van de coachee en kijken we of hij of zij bij ons op de juiste plek is. Ook verkennen we wat voor soort coach bij de coachee zou passen. Met die informatie maken wij een zo goed mogelijke match met een coach uit het InterCoach-netwerk. De intake is ook bedoeld om erachter te komen of coaching de best passende deskundigheid is bij de vraag van de coachee.” Alice: “Naast de grote coachpool is er bureau InterCoach, dat uit tien medewerkers bestaat. We ondersteunen en faciliteren het netwerk tijdens de opleidingen als leermanager en intaker. Ook bewaken we de kwaliteit van het werk en de ontwikkeling van onze coaches.” Hoe borgen jullie de kwaliteit voor interne coaching? Robbert: “We laten mensen na de basisopleiding tot coach zo snel en zo veel mogelijk vlieguren maken. Daarnaast volgen de coaches verplicht intervisie en organiseren we deskundigheidsdagen en -lunches. Voor wie wil, bestaan er ook nog verdiepingsleergangen. Deze leergangen zijn voor onze ervaren coaches.”
Je zou kunnen zeggen dat we met collegacoaching bijdragen aan een lerende overheid Alice: “We begeleiden onze coaches tijdens de opleiding en toetreding tot het netwerk. Daarin besteden we veel aandacht aan reflecteren. Daarnaast meten we regelmatig de kwaliteit van de coachtrajecten.” Hebben jullie specifieke afspraken met betrekking tot collegacoaching? Alice: “Wij hanteren, net als NOBCO, richtlijnen met betrekking tot vertrouwelijkheid, anonimiteit en veiligheid.” Om hoeveel coachtrajecten gaat het op jaarbasis? Robbert: “Op jaarbasis moet je denken aan 800 coachtrajecten. Dit aantal groeit nog steeds.” Jullie coachen over departementsgrenzen heen, kun je uitleggen waarom en wat de toegevoegde waarde is? Alice: “Afstand en nabijheid zijn goed om in dit kader te noemen. We gebruiken de voordelen van een ‘gezamenlijk referentiekader’, doordat zowel coach als coachee het werken voor de publieke dienst kennen.” Robbert: “We ervaren dat kennis van de cultuur van de overheid een bijdrage levert in het snel ‘snappen’ van het vraagstuk van de coachee”. “Eén van de afspraken is dat een coachee van departement A een coach krijgt van een ander departement. De afstand tussen coach en coachee is daardoor optimaal: dichtbij genoeg om snel de context van de vraag te begrijpen en op voldoende afstand om vrij en belangeloos met de coachee aan de slag te gaan.” Alice: “De coach leert er ook van. We horen vaak dat zo’n manager tijdens of na een coachtraject ook weer anders naar zijn eigen leiderschap en context kijkt. Je zou kunnen zeggen dat we met collegacoaching bijdragen aan een lerende overheid.” Wat zijn de grenzen van interne coaching? Wanneer verwijs je bijvoorbeeld door naar een psycholoog? Robbert: “Onze coaches krijgen de uitgangspunten en kaders mee als ze starten bij InterCoach. Belangrijk is dat InterCoach zich altijd bezighoudt met werkgerelateerde vragen. We adviseren de coach contact op te nemen met InterCoach zodra er een vraag rond grenssituaties ontstaat. Het is juist voor zo’n onderwerp belangrijk te sparren en intercollegiale consultatie te houden. Daar zijn we bij bureau InterCoach voor. We werken voortdurend aan kennis- en ervaringsopbouw met onze coaches, tijdens de deskundigheidsbijeenkomsten.” Wat was voor jullie de reden om coach te worden? Robbert: “Coaching is tegelijk een egoïstisch als een altruïstisch vak. Bij de gratie van steun die ik een ander 9
bied meer regie te nemen over zijn eigen (werk)leven, leer ik mezelf beter kennen. En het onderzoek naar die ander en mezelf blijft boeien!” Alice: “Coaching is eigenlijk een hele ‘bijzondere’ manier van helpen. Op basis van een goed (psychologisch) contract is veel toegestaan. Het is fantastisch om in het spanningsveld tussen willen en iets doen en inzien te werken. De speelruimte en ontdekkingstocht die dan ontstaan, zijn iedere keer weer anders. Dat verrassingselement houdt me scherp en boeit me nog steeds.” Wat denken jullie uit de samenwerking met NOBCO te halen? Robbert: “Uitstraling van kwaliteit, uitwisseling van kennis en gebruik maken van de enorme kennisbank Coachlink.” Alice: “InterCoach als professioneel netwerk nog meer op de kaart zetten.” Over Robbert Braak “NOBCO is blij met InterCoach als partner. Samen met de andere partners ABN AMRO en het Ministerie van Justitie en Veiligheid zetten we ons in voor het creeren van een coachingscultuur in organisaties. Interne coaching speelt een belangrijke rol hierin om coaching op alle niveaus toegankelijk te maken. Steeds vaker kiezen interne coaches voor een EIAcertificering wat een impuls geeft aan de kwaliteit van de interne coachpools.” Miriam Oude Wolbers, bestuurslid NOBCO Robbert Braak is coach, trainer en programmamanager bij InterCoach en betrokken bij leiderschapsprogramma’s. Binnen de overheid deed hij dit voor de Algemene Bestuursdienst. Daarnaast traint en coacht hij vanuit zijn eigen bedrijf: ‘Je bent beter dan je denkt’. Robbert heeft zich gespecialiseerd in werken met filmfragmenten in interventies. Over Alice de Haan Alice de Haan is coach, trainer en programmamanager bij InterCoach. Ze werkte als begeleider en als manager in de werving & selectie en outplacement. Alice heeft zich gespecialiseerd in floreren op het werk: ‘Gelukkig Werken’ en ze organiseert trainingen en workshops over werkgeluk waarin het draait om plezier, voldoening en zingeving. We gebruiken de voordelen van een ‘gezamenlijk’ referentiekader
NOBCO in de media We blijven aan de weg timmeren en ook de afgelopen maanden verscheen NOBCO weer in een aantal magazines. 20 mei 2020 Coachfinder – Waarom je jezelf een coach moet gunnen NOBCO-bestuurslid Miriam Oude Wolbers werkte mee aan een interview van het coachingsplatform Coachfinder. Een coach helpt je een verandering in gang te zetten, waarbij je ook nog eens nuttige inzichten opdoet. Maar een coachingstraject heeft meer te bieden: Miriam licht vijf redenen toe waarom je jezelf een coach moet gunnen. Coachfinder is een initiatief van Psychologie Magazine en helpt mensen in de zoektocht naar hun ideale coach. Lees het artikel 11 15 juni 2020 Weekblad Margriet – Dossier ‘Heel Nederland aan de Coach!’ Weekblad Margriet besteedt in week 25 maar liefst 5 pagina’s aan coaching. Hoe vind je een betrouwbare coach, welke coachingsstijl past bij mij, Coach of therapeut?, E-coaching, feiten en cijfers: het komt allemaal aan bod in dit artikel. NOBCO-bestuurslid Miriam Oude Wolbers en Yvonne Burger, winnaar NOBCO Quality Award 2018, komen aan het woord als deskundigen. Lees het artikel
Karin Warners – Ruckstuhl: “Een topsporter hoef je niet te stimuleren om de grenzen op te zoeken” Er komt heel wat kijken bij het coachen en begeleiden van toptalenten in de sport. Deze jonge mensen komen veel verschillende uitdagingen tegen, zowel in hun sportieve als in hun maatschappelijke ontwikkeling. Oud-meerkampster Karin Warners-Ruckstuhl zet zich via Sporttop/ Talent Empowerment in als mental coach voor jonge talenten. “Ik kan de juiste vragen stellen.” Door Anne de Rooij
Sporttop werd in 2004 opgericht door tweevoudig Olympisch schaatskampioen Jochem Uytdehaage. Hij wilde zijn topsportervaringen, met de onvermijdelijke pieken en dalen, overbrengen op de volgende generatie topsporters. Om dat doel te bereiken worden koppels gevormd tussen oudgedienden in de topsport en aanstromende talenten. Karin Warners – Ruckstuhl is nu de mental coach van veldrijdster Fleur Nagegast. Eerder coachte zij paralympisch zwemster Romy Pantsers. “Ik begeleid de talenten vanuit eigen ervaringen en, ken de uitdagingen en dilemma’s die jonge topsporters tegenkomen. Op sporttechnisch en fysiek gebied is er sowieso altijd veel begeleiding. Ik richt me daarom vooral op het menselijke vlak. Op de keuzes die gemaakt moeten worden tussen een maatschappelijke carrière en een sportcarrière. Sommige dilemma’s zijn makkelijker te bespreken met iemand die net wat verder van je af staat. Ik ben neutraal, maar ik weet wel heel goed waar de talenten tegenaan kunnen lopen. Daarom kan ik ze een spiegel voorhouden.” In het dagelijks leven werkt Karin als wetenschapper bij Shell. “Ik ben modelleur’, vertelt ze. “Ik heb geofysica gestudeerd en werk nu op de researchafdeling. Ik breng in kaart hoe we zo goed mogelijk kunnen omgaan met onze resources. Daarvoor kijk ik dieper dan bijvoorbeeld de metingen gaan.” Karin maakt computermodellen die een indicatie geven van wat verder gemeten en onderzocht kan worden en of de ondergrond zich daarvoor leent. Karin: “Het is ontzettend bèta. Heel kwantitatief en analytisch.” Meerwaarde Karin is als mental coach aan de slag gegaan omdat ze graag iets teruggeeft aan de sportgemeenschap, waar ze zelf jarenlang deel van uitmaakte. “Ik vind het ook prettig om de verbondenheid te houden. Het is leuk om de andere mentoren en mental coaches te ontmoeten. We hebben regelmatig bijeenkomsten waar alle mentoren bij elkaar komen. En we zitten samen in een appgroep.” Deze coaches krijgen ook regelmatig trainingen om goed beslagen ten ijs te komen bij de begeleiding van jonge topsporters. Karin: “Ik vind het heel leuk dat ik de kans heb gekregen om mezelf op deze manier te ontwikkelen. Daar heb ik echt plezier in. We krijgen handvatten om zoveel mogelijk van waarde te kunnen zijn voor de talenten.” Sommige dilemma’s zijn makkelijker te bespreken met iemand die net wat verder van je af staat 13 Sporttop is nog niet zo lang geleden de samenwerking aangegaan met Talent Empowerment, dat zich ook bezighoudt met de begeleiding van sporters in uiteenlopende disciplines. Door de handen ineen te slaan kunnen de twee organisaties elkaars programma’s versterken. Karin ervaart het als een grote meerwaarde dat ze zelf topsport heeft bedreven nu ze jonge talenten begeleidt. “Het is het fundament. Vanaf het begin heb je iets gemeenschappelijks. Dat is een goed startpunt voor zo’n samenwerking.” Doelen stellen De mental coaches van Sporttop / Talent Empowerment vragen de talenten Ieder kwartaal om een vragenlijst in te vullen over hun doelen. Het gaat daarbij om doelen op de korte, middellange en lange termijn. Karin: “Ik nodig het talent dan uit om die doelen breder te trekken dan alleen een medaille op een WK. Het is belangrijk om ook te kijken naar de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om dat grotere doel te bereiken. Dat ze bijvoorbeeld ook kijken naar de balans in hun leven. En naar manieren om fit te blijven.”
Soms iets wat eerst een randzaak lijkt bij nader inzien de kern Het allerbelangrijkste, vindt Karin, is om te luisteren naar waar het talent behoefte aan heeft. “Er wordt van veel kanten aan zo’n talent getrokken. In het begin is het leuk om op elk interviewverzoek in te gaan, maar op den duur wordt dat teveel en is het van belang om kritischer te zijn en vaker ‘nee’ te zeggen. Iedereen gaat daar anders mee om, dus iedereen heeft op een ander vlak vragen. Het is mijn doel om achter die vragen te komen. En om vervolgens te helpen om een richting te kiezen.” Wanneer een van de talenten merkt dat er teveel gevraagd wordt, stimuleert Karin om het gesprek daarover aan te gaan. “Soms moeten ze daarvoor over een angst heen stappen. Want zulke gesprekken zijn soms ook gewoon spannend. En we moeten niet vergeten dat sommige van onze talenten óók nog gewoon pubers zijn, die zich op allerlei vlakken tegelijk ontwikkelen. Alles bij elkaar kan het dan best pittig voor ze zijn.” Grenzen bewaken Een topsporter stimuleren om de grenzen op te zoeken is over het algemeen niet aan de orde, meent Karin. “Het is natuurlijk per sporter anders, maar de sporters die ik tegenkom hebben juist het omgekeerde nodig. Die moeten we stimuleren om niet over hun grenzen heen te gaan.” Karin omschrijft dit als een soort koorddans: “Sporters moeten dicht genoeg naar die fysieke grens toe om zichzelf uit te dagen, en er ver genoeg vandaan blijven om blessures te voorkomen.” Niet te veel en te snel willen dus. En als ze toch een blessure oplopen hun lijf de tijd geven om te herstellen. Een groot deel van die verantwoordelijkheid ligt bij artsen en trainers. “Daar bemoei ik me niet mee”, zegt Karin. “Ik wil vooral op het emotionele en sociale vlak checken. Gaat het goed? Op welk vlak niet? En wat kunnen we daaraan doen?” Als iemand écht in een dip zit door een blessure is het makkelijk om gedemotiveerd te raken, weet Karin. “Dan ga ik het gesprek aan om te zien wát er nu zo lastig is en hoe dat kan verbeteren. Dan gaat het bijvoorbeeld om de verwachtingen van anderen die je confronteren met je eigen verwachtingen – en hoe je die op dat moment niet kan waarmaken. Dat maakt de druk zwaar. Ik probeer dan om de dingen van de andere kant te benaderen. Je niet onder druk gezet voelen om sneller dan goed is weer te sporten en je oude niveau te bereiken, maar duidelijk zijn naar de mensen die van alles van je verwachten. Om te durven zeggen: ‘Het kán nu even niet, en zodra het weer wél kan hoor je dat van me.” Afscheid Karin heeft haar sportcarrière altijd gecombineerd met haar academische carrière. “Als ik geblesseerd was, kon ik meer tijd aan mijn studie besteden. Daardoor ervaarde ik meestal wel balans”, vertelt ze. Een mentor of mental coach was er in haar tijd als topsporter niet. “Maar ik had het geluk dat ik de goede mensen om me heen had en goede gecoördineerde medische begeleiding kreeg.” Uiteindelijk stopte Karin omdat ze blessures had waar ze niet meer vanaf kwam. “De heftige blessures kwamen pas later in mijn carrière, na de Olympische Spelen. Maar stoppen met topsport is lastig. Nog jaren later kon ik spijt voelen over hoe het gelopen was. Het vergt veel tijd om afscheid te nemen.” Fleur Nagegast, het talent dat zij nu begeleidt, besloot onlangs om haar carrière als veldrijdster voorlopig te stoppen. Hier ging veel blessureleed en natuurlijk ook twijfel aan vooraf. Karin: “De situatie waar Fleur nu in zit herken ik natuurlijk heel goed. Ik ben ook gestopt door
een heftige blessure. Alles eromheen is totaal anders, maar het wederzijdse begrip is er, en dat is heel prettig. Ik weet als geen ander wat zoiets met je doet en wat het van je vraagt.” De keuze om te stoppen beëindigt niet direct de samenwerking tussen Karin en Fleur. “Het is voor Fleur juist nu heel belangrijk dat ze met mij kan praten en haar verhaal kwijt kan”, zegt Karin. “Het is de filosofie van Sporttop en Talent Empowerment om zowel de ontwikkeling als mens als de ontwikkeling als topsporter te volgen en te begeleiden. Ik kan nu van op afstand helpen met de transitie naar een maatschappelijke carrière en haar aanmoedigen bij het fysiek herstel en in het revalidatietraject.” “Fleur begint in september met de studie verloskunde. Ik vind het heel knap hoe ze haar droom heeft kunnen ombuigen. Ze heeft er de tijd voor genomen en daadkracht getoond. Als ik daar een klein beetje aan heb kunnen bijdragen ben ik hartstikke blij.” Het bredere geheel Voor coaches die niet met sporters werken heeft Karin de tip om niet te dicht op de directe vraag te blijven hangen. Karin: “Het helpt om uit te zoomen naar het bredere geheel en dán terug in te zoomen om te kijken of je dan weer uitkomt bij dezelfde vraag. Want wat bij topsporters vaak speelt, is dat het sportdoel alles overheerst. In je denken wordt alles daarnaartoe gedraaid. Maar soms zitten het probleem en de oplossing helemaal niet daarin. Dan is iets wat eerst een randzaak lijkt bij nader inzien de kern. Of Karin na Fleur nog mental coach wordt van een ander talent weet ze nog niet zeker. “Ik merk dat ik steeds meer afstand krijg tot de sportwereld. Er verandert veel en ik ben niet met alle ontwikkelingen even bekend. Het kan goed zijn voor de sporters om juist een wat jongere coachte krijgen. Een jongere coach staat immers dichter bij de sportcarrière, het is voor henzelf ook nog verser. En ze hebben een goed en relevant netwerk. Mijn sportcarrière ligt inmiddels zo’n 20 jaar achter me en mijn netwerk wordt wat roestig. Mijn bijdrage als mens is inmiddels groter dan als ex-topsporter.” We moeten niet vergeten dat sommige van onze talenten óók nog gewoon pubers zijn 15 Over Karin Warners – Ruckstuhl Karin Ruckstuhl (Baden, 1980) is een oud-atlete die zich vooral op de zevenkamp richtte. Ze bereikte de internationale top en In 2004 deed ze mee aan de Olympische Spelen in Athene. Ze is nog altijd nationaal recordhoudster bij het indoor hinkstapspringen. In 2011 nam ze afscheid van de sportwereld. Ze werkt nu als wetenschapper bij Shell. Karin is getrouwd met oud-meerkamper Chiel Warners. Samen hebben ze twee kinderen van 4 en 6 jaar oud.
Artikelen over Grenzen in Hieronder een selectie op het thema ‘Grenzen’, het onderwerp van dit e-magazine. Deze artikelen zijn tijdelijk voor alle lezers van dit e-magazine opengezet. Teamcoaching voorbij de grenzen van het team Erik de Haan Over omstandigheden waarin je als teamcoach wordt ingeroepen om ook buiten het team te coachen, bijvoorbeeld wanneer teamcoaching onderdeel is van een organisatiebreed initiatief of coaching plaatsvindt als onderdeel van bredere organisatieverandering; Lees meer No limits Jeroen Hendriksen Grenzen verleggen is een thema dat vaak opkomt bij wandelcoaching: grenzen verkennen, over een hobbel heenkomen, de muur nemen, door de weerstand heen gaan. Lees meer Grenzen bepalen Gerard de Bruin Wil je grensoverschrijdend gedrag of agressie begrenzen, dan is het noodzakelijk eerst voor jezelf te bepalen waar je grenzen liggen. Pas dan kun je die duidelijk aan de ander aangeven. Lees meer Aan ethische richtlijnen en professionele normen voldoen Annemarie van der Meer & Marianne van der Pool Als coach kun je te maken krijgen met ethische dilemma’s. Bij NOBCO hanteren we daarom ethische (gedrags)codes. Alles wat je moet weten over het voldoen aan ethische richtlijnen en professionele normen lees je in dit artikel. Lees meer Van hyperzone naar zinzone – stop met stressen! Patrick Davidson en Hans van der Loo Harder, harder, harder. Meer, meer, meer. Druk, druk, druk. Hoe kom je uit de hyperzone waarin het tempo en prestatieniveau steeds verder worden opgeschroefd? Onder andere door grenzen te stellen. Lees meer Via Coachlink zijn er meer dan 2.500 artikelen beschikbaar over coaching en persoonlijke ontwikkeling en kun je gebruik maken van werkvormen die via MyMethods beschikbaar zijn. Als coach kun je ook gevonden worden via Coachlink. Coachlink is gratis beschikbaar voor NOBCO-coaches (niet aangesloten coaches betalen € 18,50 per maand).
17 Maak je eigen reader in Coachlink! Hoe werkt het? Ga naar Coachlink en log in! Naast elk artikel in de kennisbank zie je de button ‘naar reader’. Als abonnee kun je in mijn readers maximaal 5 gepersonaliseerde readers maken met artikelen uit de kennisbank. Elke reader kan maximaal 30 artikelen bevatten. Download de reader als pdf en deel het met anderen. Je vindt deze functie onder extra’s > reader samenstellen.
NOBCO-nieuws Coach-Radio Iedere maand neemt NOBCO een uitzending van de podcastserie CoachRadio op. Arvid Buit en Lilian Dekker ontvangen in de uitzending bijzondere gasten al dan niet werkzaam in het vakgebied. En vast onderdeel van de uitzending is boekrecensent Jelle Westendorp. Sinds ons vorige e-magazine hebben we alweer vier nieuwe podcasts opgenomen. Je kunt ze via de links hieronder beluisteren. Aflevering 3: Supervisie & Intervisie Aflevering 4: EIA (European Individual Accreditation) Aflevering 6: Relaties Aflevering 7: Trauma Nieuwsgierig naar de andere Coach-Radio podcasts? Beluister ze hier! Heb je suggesties of ideeën voor een uitzending van Coach-Radio, stuur dan een mail naar: podcast@nobco.nl Oproep NOBCO Thesisprijs 2021 De Nederlandse Orde van Beroepscoaches looft voor de negende keer de NOBCO Thesisprijs uit voor de beste afstudeerscriptie over coaching. Heb jij in de studieperiode van september 2019 tot september 2021 een afstudeerscriptie over coaching, mentoring of dergelijke begeleidingsvormen geschreven aan een Nederlandse of Belgische Universiteit, Hogeschool of post-HBO instelling of als Nederlandse student aan een buitenlandse universiteit? Meld je dan aan en maak kans op een geldprijs tussen de 250 en 1000 euro, een certificaat en publieke bekendheid bij beroepscoaches, inkopers van coachdiensten, uitgeverijen van coachboeken en onderzoekers. De thesis dient voor 1 oktober 2021 digitaal te zijn ingezonden. Check hier de criteria voor toelating en aanmelding.
InterCoach gaat samenwerking aan met NOBCO Naast het Ministerie van Justitie en Veiligheid en ABN AMRO heeft nu ook InterCoach gekozen voor het NOBCO-partnerschap. InterCoach bestaat uit professionele coaches die naast hun eigenlijke werk collega’s coachen op werkgerelateerde onderwerpen. Met deze samenwerking geeft InterCoach een impuls aan de verdere professionalisering van de interne coachpool. Lees hier het persbericht Afscheid Charlotte van den Wall Bake Middenin coronatijd nam Charlotte van den Wall Bake afscheid van NOBCO. Een feestelijk afscheid op locatie zat er dus helaas niet in. Half juni heeft het bestuur toch nog persoonlijk afscheid kunnen nemen van Charlotte met een feestelijke lunch bij haar in de tuin! Mede dankzij de hulp van verschillende commissies en een aantal leden, die ons voorzagen van input, konden we Charlotte verrassen met haar eigen ‘Glossy’. Charlotte, nogmaals bedankt voor je enorme inzet voor NOBCO! 19 Benchmark Coaching 2020 De termijn voor het invullen van de Benchmark Coaching is 30 juni verstreken. In de afgelopen periode hebben maar liefst ruim 1000 coaches, al dan niet aangesloten bij NOBCO, de benchmark ingevuld. En op dit moment zijn we alle gegevens aan het verzamelen. Met een eigen benchmark heeft NOBCO betrouwbare informatie over de ontwikkelingen in de Nederlandse markt voor coaching. We zijn dan ook heel benieuwd naar de uitslagen van 2020. Binnenkort worden de resultaten op onze website gepubliceerd
We proudly present: de NOBCO-academie! EMCC Global Responsability zoekt vrijwilligers Project ImpactB4Income probeert het leven van jonge Nigerianen te veranderen door hen uit te rusten met ondernemings- en leiderschapsvaardigheden of, om ze op deze manier ‘waardevoller te maken voor de markt’. Het belangrijkste doel van dit project is om deze sociaal-economisch uitgedaagde jongeren te coachen en het zelfvertrouwen en de ondernemersgeest en leiderschap skills te vergroten, in de hoop dat ze daardoor beter in staat zijn een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij in het algemeen en kunnen fungeren als rolmodel voor Afrika. Voor dit project is EMCC Global Responsability op zoek naar 15 gecertificeerde coaches. Ga jij deze mooie uitdaging aan? Als vrijwilliger krijg je: - een speciale training om de jongeren te coachen - begeleiding gedurende het project Hier vind je meer informatie over dit project. Op 19 juni 2020 jl. is de NOBCO-academie gelanceerd. Want NOBCO stimuleert continue professionalisering van haar coaches en wil dat ook graag faciliteren! Hoewel we natuurlijk heel veel waarde hechten aan persoonlijk contact realiseren we ons dat heel veel ook heel goed online kan. Dat hebben we de afgelopen maanden wel geleerd. Dat heeft bij NOBCO dan ook de doorslag gegeven om een heuse NOBCO-academie op te zetten. Een online platform waar onze coaches kennis en kunde kunnen opdoen op het moment dat het hen uitkomt. De NOBCO-academie staat vol met e-learnings, webinars en essentials over coaching en over praktische zaken die je kunnen helpen in je praktijk. Een greep uit het huidige aanbod: • Webinar ‘Posttraumatische groei: sterker door ellende’ door Greet Vonk • Webinar ‘Focusing in Coaching, luisteren naar de wijsheid van je lichaam’ • Grip op financiële toekomst • Een eerste indruk met impact Om actueel te blijven, vullen we de NOBCOacademie steeds aan met nieuwe content. NOBCO-coaches hebben toegang tot de NOBCO-academie door in te loggen op de NOBCO-website. In de menubalk onder ‘mijn NOBCO’ is de academie te vinden onder het kopje ‘leren’. We wensen alle NOBCO-coaches veel leerplezier en hopen iedereen natuurlijk ook weer snel ‘LIVE’ te ontmoeten!
Agenda Update events, online aanbod Ook de live NOBCO-events kunnen door de coronamaatregelen geen doorgang vinden. We willen jullie wel blijven ontmoeten en hebben naar creatieve oplossingen gezocht, zodat zowel de netwerkfunctie als het open, lerende karakter van de events behouden kan blijven. Daarnaast bieden we jullie graag ook enkele extra’s, juist omdat een aantal events geannuleerd moest worden. Een korte schets uit het najaarsaanbod van NOBCO: 16 – 18 september NOBCO introductie week Ieder jaar organiseren wij voor onze nieuwe leden een introductiedag. Dit jaar loopt alles anders, wat niet wegneemt dat we jou als nieuw lid optimaal willen informeren over het reilen en zeilen bij NOBCO en je verder willen helpen met jouw coach-praktijk. Daarom wordt de introductiedag 2020 een online introductieweek: van 16 - 18 september. Je krijgt als nieuw lid naast een online rondgang langs de belangrijkste NOBCOonderwerpen de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende vakinhoudelijke online workshops die je verder helpen in het vak. Meer informatie 24 september Inspiratie sessie - Verdiepende presentatie ‘het limbisch systeem’ Live-webinar door Gregory Sprenger Ben je geïnteresseerd in hoe emoties tot stand komen? Wil je weten welke hersencircuits hiervoor belangrijk zijn? En hoe je deze theoretische kennis eigenlijk in de praktijk toepast? Gregory Sprenger (neuropsycholoog en promovendus) zal, voortbordurend op de eerdere inspiratiebijeenkomst ‘het limbisch systeem’ in 2020, een verdiepende presentatie geven over emoties en het brein. Aan de hand van anatomieplaatjes van de hersenen, casussen en wetenschappelijk literatuur probeert hij een licht te werpen op dit complexe onderwerp. De doelstelling is om de aanwezigen te inspireren over de hersenen, het orgaan dat bepaald wat onze beperkingen en onze kwaliteiten zijn. Meer informatie 21 2 oktober 2020 NOBCO talkshow – “Met de coach aan tafel” Online en interactief Deze dag schuiven meerdere inspirerende, high-profile sprekers aan tafel aan om met coaches en coachees in gesprek te gaan over de toekomst van het coachvak. Welke innovaties kunnen we verwachten? Hoe ziet coaching next level eruit? Wat kunnen we leren van andere professies? Wat vraagt dit van ons? Reserveer de datum alvast in je agenda voor dit online event. Meer informatie volgt op korte termijn. Meer informatie Je vindt alle bijeenkomsten op de NOBCO-website. Lees meer informatie of Meld je direct aan!
Maak kennis met Eddy de Waart nieuwe voorzitter CWO Sinds een paar maanden is Eddy de Waart voorzitter van de Commissie Wetenschappelijk Onderzoek (CWO). Bestuurslid David Brode interviewt hem over zijn achtergrond en zijn drijfveren. Door David Brode Eddy, hoe is het? Je bent al langer verbonden aan NOBCO als assessor voor het EIA-keurmerk, maar voor de lezers die je nog niet kennen, wat kenmerkt jou als mens en coach? Het gaat nu heel fijn David. Gelukkig kan ik mijn cliënten weer fysiek zien. Het 100% online werken gaat prima, maar ik geloof sterk in een gecombineerde aanpak waarbij ook ruimte is voor de daadwerkelijke ontmoeting. Wat mij kenmerkt? Afgelopen maand heb ik de opleiding TApsychotherapie afgerond en na afloop van deze drie jaar ontving ik feedback van alle deelnemers en mijn mentor. Wat ik consequent terugkreeg waren termen als ambitieus, betrokken, met humor, spontaan, nieuwsgierig en holistisch. En dat omschrijft wel hoe ik mijzelf ervaar, ook als coach. Mijn nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat ik samen met cliënten op zoek ga naar antwoorden op hun vraagstuk. En dat doe ik vanuit ons relationeel contact, waarbij zorg, confrontatie en plezier elkaar afwisselen. Tegelijkertijd kijk ik door een holistische bril naar mijn omgeving, ook naar mijn cliënten en hun vraagstukken. Het vraagstuk van de cliënt kun je niet los zien van de context, het systeem, waarin de cliënt leeft en werkt. Sinds kort ben je gestart als voorzitter van de Commissie Wetenschappelijk Onderzoek (CWO). Waarom heb je gereageerd op de functie en wat hoop je te bereiken het komende jaar/de komende jaren? Na een carrière in het bedrijfsleven op senior leiderschapsniveau, ben ik nu bijna 10 jaar beroepsmatig werkzaam als coach. Vorig jaar vond ik dat het tijd werd om voor de beroepsgroep van coaches iets terug te doen. Als assessor maak ik mij sindsdien hard om het beroep van coach meer te reguleren. Zodat het makkelijker is om een goede coach te vinden en het ook duidelijker is dat je met een kwalitatieve coach aan de slag gaat. Nu wil ik ook graag wetenschappelijk onderzoek en coaching dichter bij elkaar brengen. Dat wil ik doen door onderzoek te gebruiken als inspiratie om effectiever of meer bewezen te werken als coach. En tegelijkertijd relevante vragen van coaches gebruiken om onderzoek naar coaching bij wetenschappers te stimuleren. Ik hoop dat ik als beroepscoach met de andere leden van het CWO een praktische vertaalslag kan maken van al het moois dat verricht is en verricht wordt in de wereld van onderzoek naar bruikbare kennis en theorie voor coaches. Voor NOBCO is onderzoek naar coaching belangrijk, voor de verdere ontwikkeling van het vak, maar ook voor de professie. Wat betekent onderzoek naar coaching voor jou als voorzitter van het CWO en ook voor jou als coach? Primair vind ik wetenschappelijk onderzoek belangrijk om te weten wat ik als coach te doen heb om zo effectief mogelijk te kunnen zijn voor mijn cliënten. Dat vraagt om een kritische houding van ons als coaches, bijvoorbeeld hoe we ons opstellen, wat we vragen, welke aanpak we hanteren en hoe we ons met de cliënt verhouden. Temeer omdat cliënten die onze hulp vragen zich soms in een kwetsbare positie bevinden. Ik vind het daarom belangrijk dat coaches voortdurend grondig naar zichzelf kijken en zich bewust zijn van het effect van zichzelf op de cliënt en het coachproces. Theorie en kennis uit kwantitatief onderzoek kan daar richtinggevend voor zijn. Maar ook kwalitatief onderzoek, zoals action research, kan een antwoord geven hoe we ons als coach kunnen opstellen. Dat is onderzoek gericht op een professionele vraag, met observatie, reflectie en evaluatie in de eigen praktijk. Zelf heb ik een kwalitatief onderzoek gedaan tijdens mijn Master in Executive Coaching. Afgezien van de uitkomst van mijn onderzoek, is het meest leerzame dat ik nu in staat ben om nieuwe onderzoeksvragen te creëren die ik in mijn eigen praktijk kan beantwoorden met verschillende cliënten en cycli van onderzoek.
Kun je ook iets zeggen over de meerwaarde van onderzoek naar coaching voor de aangesloten coaches? Ik ga er vanuit dat alle coaches hartstikke hun best doen om zo goed mogelijk te coachen. En zou het niet gaaf zijn om te weten hoe je jouw effectiviteit in coaching kan vergroten? Wetenschappelijk onderzoek kan leiden tot nieuwe kennis en theorie. Coaches kunnen deze kennis en theorie gebruiken in hun eigen praktijk en toetsen of hetgeen onderzoek beweert ook voor hun eigen praktijk werkt. Tegelijkertijd hebben alle coaches er baat bij dat het vak van coaching zich steeds verder professionaliseert. Gedegen onderzoek naar het nut van coaching en de werkzame elementen van coaching dragen bij aan het beeld van coaching als volwaardige professie. Welke verrassingen of inzichten ben jij al tegengekomen door je interesse naar onderzoek op het gebied van coaching en welke tip heb je voor de aangesloten coaches die wellicht ook interesse in onderzoek hebben, maar niet weten waar te beginnen? Er is al veel onderzoek verricht naar coaching, maar er wordt in de literatuur ook nog veel gebaseerd op onderzoek uit psychotherapie. Zoals bijvoorbeeld hoeveel wordt de uitkomst van coachtrajecten verklaard door de specifieke coachmethode of door non-specifieke factoren, zoals bijvoorbeeld de werkalliantie. Een uitspraak is dat deze non-specifieke factoren de uitkomst meer verklaart dan de specifieke methode. Maar geldt dit ook voor coaching, en in welke mate? Er zijn hier indicaties voor, maar hier is wat ons betreft nog ruimte voor meer onderzoek en als CWO willen wij hier graag een bijdrage aan leveren. Op het moment dat je een onderzoeksvraag hebt rondom jouw eigen praktijk kan het waardevol zijn om zelf een kort literatuuronderzoek te doen. Je kunt dan ook op onze kennisbank van de NOBCO-website kijken, met relevante literatuursuggesties en publicaties. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd contact opnemen met het CWO; met mij of één van de andere leden. Het is ook raadzaam om het NOBCO e-magazine te lezen waarin we soms publiceren en ons jaarlijks symposium Coaching & Onderzoek te bezoeken. Zet 26 november 2020 vast in je agenda! Hoe kunnen mensen het beste met je in contact komen als ze vragen hebben? Op de NOBCO-website staan de contactgegevens van de Commissie Wetenschappelijk Onderzoek. Mijn contactgegevens staan op mijn bedrijfspagina (www.groeimaker.nl), mijn LinkedIn- en NOBCO-profiel. Je kunt mij e-mailen of bellen. Niet allemaal tegelijk ;-) Welke vraag heb ik nog niet gesteld? Misschien wel hoe ik het team CWO ervaar? Ik werk nu een paar maanden samen met de leden van de CWO en ik ben heel blij en trots dat ik deel uit maak van dit team. Het team bestaat uit onderzoekers en beroepscoaches, allen met een grote passie en interesse in onderzoek, en een aantal is verbonden aan een universiteit. De denk- en ontwikkelkracht van dit team is heel groot en ik ben daar echt van onder de indruk! Wil je meer weten over de Commissie Wetenschappelijk Onderzoek, klik hier 23 Wetenschappelijk onderzoek kan leiden tot nieuwe kennis en theorie NOBCO staat bekend als hét kenniscentrum voor coaching in Nederland. De Commissie voor Wetenschappelijk Onderzoek, CWO, houdt zich bezig met het verzamelen en beschikbaar stellen van kennis en (wetenschappelijk) onderzoek over coaching.
Ethiek als raadgever: de klachtencommissie aan het werk Aan de relatie tussen coach, coachees en opdrachtgever ligt vertrouwen ten grondslag. Als NOBCO gaan wij er van uit dat onze coaches de ethische grenzen van hun vak kennen, dat ze in staat zijn deze goed uit te leggen aan hun coachees en opdrachtgevers en dat ze die grenzen ook bewaken. Helaas heeft een van de partijen wel eens de ervaring of het gevoel dat de grenzen overschreden worden. Om serieus gehoor te geven aan deze klachten heeft NOBCO al 14 jaar een klachtencommissie. Martin Heynen is een van de drie leden van de klachtencommissie en licht toe hoe zij te werk gaan. Door Martin Heynen Beeld: Andy Doornhein
“Je bewust en met zorg bewegen in het grijze gebied is een kunst op zich. “ Hoe werkt de klachtencommissie? De klachtencommissie van NOBCO bestaat uit twee leden die ook aangesloten coach en gecertificeerd op Master of Senior Practitioner niveau zijn, aangevuld met een onafhankelijk voorzitter. Als een coachee of een opdrachtgever een klacht heeft over een coach, dan kan hij die indienen bij de klachtencommissie. Wij kijken dan eerst of de klacht recent is, betrekking heeft op een bij NOBCO aangesloten coach en gaat over het professioneel handelen van de coach. En ook of de klagende partij zijn klacht wel heeft besproken met de coach en geprobeerd heeft om er samen goed uit te komen. Want het is natuurlijk het mooist, als beide partijen er samen goed uitkomen. Als aan deze voorwaarden is voldaan is de klacht ontvankelijk en nemen we hem in behandeling. De behandeling zelf kan bestaan uit het schriftelijk uitwisselen van standpunten, maar het kan ook zijn dat we een hoorzitting plannen om de betrokken partijen te horen. Daarna doen we een uitspraak die aan partijen wordt toegezonden en anoniem wordt gepubliceerd in de nieuwsflits en op de site. In de uitspraak verklaart de klachtencommissie de klacht ongegrond, gedeeltelijk gegrond of volledig gegrond. Waarom is er eigenlijk een klachtenprocedure? NOBCO streeft er naar om coaching als een serieus vak neer te zetten. Daarbij hoort dat een NOBCO-coach zich houdt aan de professionele standaard die is beschreven in de Internationale Ethische Code (IEC). En een logisch uitvloeisel daarvan is dat belanghebbenden dan ook de mogelijkheid hebben om te klagen, als ze vinden dat die standaard door de coach is overtreden. Klachten kunnen gaan over het professioneel handelen van of over financiële aspecten van de dienstverlening. Wat wil NOBCO er mee bereiken? Het hoofddoel van de klachtenprocedure is het behoud en de verbetering van de kwaliteit van de bij NOBCO aangesloten coaches. Dat is de kern. We willen graag dat zowel de betreffende coach als de andere aangesloten coaches iets leren van de uitspraken van de klachtencommissie. Waarop beoordeelt de klachtencommissie een klacht? We toetsen het handelen van de coach aan de IEC. Door je als coach aan te sluiten bij NOBCO onderschrijft een coach deze IEC en conformeert deze zich automatisch aan het daaraan verbonden klachtenreglement. In mooie bewoordingen betekent dat dat we als klachtencommissie een onafhankelijk oordeel geven over of het handelen als coach conform is hetgeen van ‘een redelijk handelend en redelijk bekwaam coach mag worden verwacht’. Redelijk betekent hier dat we niet verwachten dat coaches supermensen zijn die geen fouten maken. 25
Met welke ethische dilemma’s krijgen coaches te maken? In ons vak komt het vaak voor dat situaties ‘grijs’ zijn. Kijk, er zijn maar weinig bij NOBCO aangesloten coaches die er bewust een bende van maken of geheel incompetent zijn. Wat we helaas wel zien, zijn coaches die zich volstrekt onvoldoende bewust zijn van de eisen die aan ons vak gesteld mogen worden en van wat in de IEC daarover is bepaald. Om een voorbeeld te noemen: we komen nog veel te vaak tegen dat coaches de vertrouwelijkheid van de gesprekken met hun coachees schenden. Soms subtiel, in een paar woorden tegen de leidinggevende van de coachee op een receptie. Maar ook wel heel openlijk, door bijvoorbeeld een verslag te sturen naar een HR-medewerker, een arbeidsrecht advocaat of de Raad voor de Kinderbescherming. Het valt mij altijd op dat deze coaches dat doen in de veronderstelling dat ze daarmee hun coachee het beste helpen. Of soms zelfs het idee hebben dat ze het verplicht zijn. Terwijl in de werkelijkheid het verbreken van de vertrouwelijkheid gewoon niet mag. Zeg maar nooit, ook niet een klein beetje. Dat is een hele harde regel met maar een paar uitzonderingsgevallen. En dat zijn vrij extreme situaties die vrijwel nooit voorkomen, zoals wanneer je coachee zegt dat hij serieuze en gedetailleerde plannen heeft om zichzelf of anderen wat aan te doen. En dan nog is het verbreken van vertrouwelijkheid iets wat je alleen met de grootste zorg omgeven mag doen. Dus iets wat je eerst met je coachee en je supervisor of een andere ervaren coach bespreekt. De morele afweging die erachter zit moet je goed aan jezelf en anderen kunnen uitleggen. Wat zijn veelvoorkomende klachten van coachees? Gegrond verklaarde klachten betreffen enerzijds zaken die met de contractering en opstelling van de coach te maken hebben, zoals een ontbrekende of onduidelijke contractering, het verkeerd voorstellen van de eigen deskundigheid en de grenzen van de eigen vaardigheden en verantwoordelijkheden niet kennen. Anderzijds gaat het om klachten over het feitelijke handelen van de coach. Naast het verbreken van de vertrouwelijkheid die ik al noemde, betreft dat bijvoorbeeld het aangaan van sociale of fysieke relaties met coachees, het niet nakomen van afspraken, belangenverstrengeling of de schijn daarvan en het niet respecteren van het recht van een coachee op het beëindigen van de coachrelatie. Een coach weet vaak niet wat de persoonlijke grenzen zijn van een coachee. Hoe moet hij die dan definiëren? Dat is zeker lastig. Juist daarom is het zo belangrijk dat je je als coach bewust bent van de ethische component van het vak. In de klachtencommissie kijken we dus niet alleen naar of je handelen ‘goed of fout’ is geweest conform de IEC. We kijken ook heel goed naar hoe je als coach tot je afwegingen bent gekomen. Ben je je bewust geweest dat er een moreel dilemma was, en hoe ben je met dat dilemma omgegaan? De ene coach vindt het bijvoorbeeld geen probleem om te starten met een coachtraject van iemand die leiding geeft aan een andere coachee waarmee hij al een lopend traject heeft. Die redeneert: de kachel moet roken en het is niet per se verboden om twee mensen te coachen die in een relatie met elkaar staan. Een andere coach onderkent dat dit belangenverstrengeling kan inhouden en bespreekt het met zijn huidige coachee en met de leidinggevende en brengt het als casus in, in zijn intervisiegroep. Pas daarna maakt hij bewust de keuze om het in dit geval wel te doen en communiceert hij daar duidelijk over met alle betrokkenen. Over de eerste coach zullen we als klachtencommissie waarschijnlijk minder mild oordelen dan over de tweede. Het onderkennen en maken van dat soort morele afwegingen is dus een must. Je bewust en met zorg bewegen in het grijze gebied is een kunst op zich. Wat kunnen gevolgen zijn voor een coachee als een grens wordt overschreden? Soms is er weinig concrete schade en gaat het de coachee alleen om de morele genoegdoening. Maar soms ook is de schade groot. Een vader
die zijn kind minder te zien krijgt mede omdat de advocaat van moeder het verslag van de coach van het kind inbrengt in een rechtszaak over voogdij. Een vrouwelijke coachee met psychische problemen die in bed belandt met haar coach. Een coachee die gedurende een beoordelingsgesprek wordt geconfronteerd met een interne coach die opeens de pet van consultant opzet en meedoet met de negatieve beoordeling. Een coachee die wordt ‘behandeld’ met hallucinerende drugs en gedurende de behandeling slaapt in het bed van de coach. Een coachee die een rekening moet betalen van gesprekken waarvan hij dacht dat die kosteloos waren. En zo zijn er nog wel meer zaken te noemen. Kijk meer eens op de website naar de gegrond verklaarde klachten. En wat zijn de gevolgen voor een coach van een gegrond verklaarde klacht? Ten eerste hebben we gemerkt dat het enorm hard aankomt bij een coach als er een klacht wordt ingediend. De opluchting is vaak groot als die ongegrond blijkt. Bij gegrond verklaring kan de commissie een waarschuwing geven of een berisping en volgt in alle gevallen een gesprek met het bestuur. Veel coaches kunnen het gelukkig na de initiële schok wel zien als iets waarvan ze kunnen leren. Maar er zijn er ook die boos worden, NOBCO verwijten maken en hun aansluiting beëindigen. Heb je nog tips voor coaches? Het is belangrijk dat je je als coach bewust bent van de morele dimensie van je vak. Hiervoor moet je als het ware een bepaalde gevoeligheid aanleren. Dat kan bijvoorbeeld door de IEC en het klachtenreglement eens op de agenda van je intervisiegroep te zetten of samen een paar uitspraken van de klachtencommissie te bespreken. Of door het volgen van een workshop over morele oordeelsvorming en de IEC die NOBCO dit najaar weer gaat organiseren op 29 oktober in Heerenveen Meer weten over de klachtenprocedure? Klik hier 27 “Wees je als coach bewust van de morele dimensie van je vak”
Een samenvatting van een de uitspraken door de klachtencommissie tref je hieronder aan. NOBCO-coaches kunnen op het besloten gedeelte van de website de volledige uitspraken van de klachtencommissie nalezen. Wat zijn de risico’s, wanneer je als coach denkt je (minderjarige) cliënt te helpen door een juridisch verslag te schrijven? Betreft: Professioneel handelen Uitspraakdatum: 18 februari 2020 Klacht: Klager (diegene die de klacht heeft ingediend) zit in echtscheiding met zijn partner. Coach heeft twee sessies gehad met de oudste dochter na klachten van somberheid en suïcidaliteit. Na deze twee sessies heeft coach een verslag opgesteld voor de advocaat van moeder, waarin coach emotionele en fysieke mishandeling van Klager optekent uit de mond van dochter. Dit op zodanige wijze, dat de indruk ontstaat dat Coach de woorden van dochter kan bevestigen. Klager is nimmer gehoord en tevens niet betrokken geweest in de contractfase. Hij duidt de inzet van Coach als ‘samenzwering met moeder’ en poging tot ‘ouderverstoting’. Hij stelt dat moeder een hetze voert tegen hem, en overlegt hiertoe informatie van o.a. Jeugdzorg. Ook zit in het dossier een verklaring van de organisatie die Coach gecertificeerd heeft, die stelt dat ze nimmer had mogen meewerken aan verslaglegging. Coach stelt een poging te hebben ondernomen om Klager te betrekken in het proces, maar stelt ook dat Klager niet per se betrokken hoefde te worden, aangezien moeder het volledige ouderlijk gezag had. Over het verbreken van de vertrouwelijkheid stelt Coach dat enkel het belang van dochter voor haar relevant is. Dit belang heeft ze naar eer en geweten gediend met haar handelen. De Klachtencommissie stelt dat Coach zeer onzorgvuldig heeft gehandeld in de contractfase, zowel door Klager buiten te sluiten als door deze complexe casus niet met extra zorgvuldigheid en erkenning van de eigen professionele grenzen op te pakken. Ook stelt de Klachtencommissie dat Coach op de hoogte was, of minimaal op de hoogte had kunnen en moeten zijn, van het feit dat haar verslag gebruikt zou kunnen worden in een juridische context. De Klachtencommissie vindt dat Coach uitermate onzorgvuldig is geweest in het verzamelen, analyseren en documenteren van wat niets meer of minder waren dan “opgedane indrukken”. De Klachtencommissie heeft geen aanleiding om te twijfelen aan de intentie van Coach, maar oordeelt desalniettemin dat de kans aanwezig is dat zij heeft bijgedragen aan een mogelijke verslechtering van de band tussen Klager en zijn oudste dochter. Uitspraak: klacht is ontvankelijk en geheel gegrond Maatregel: de Klachtencommissie heeft een berisping opgelegd en het NOBCO bestuur geadviseerd om passende maatregelen te treffen. Lees meer* *alleen te lezen als je bij NOBCO bent aangesloten Martin Heynen is Master Practitioner Coach en actief als executive coach, supervisor en adviseur. Voor NOBCO is Martin actief als supervisor van coaches en assessor. Teven is hij voorzitter van de commissie voor Permanente Educatie en lid van de Klachtencommissie en is hij aangesloten bij de NOBCO Vaksectie Executive Coaching. Martin is ook als Master Certified Coach aangesloten bij de International Coach Federation (ICF).
Grenzen van Coaching Coaching kan worden omschreven als een gestructureerd en doelgericht proces, waarbij een coach op interactieve wijze de coachee aanzet tot effectief gedrag. Coaching is gericht op het heden en de toekomst, en niet zozeer het verleden van de coachee. Ook stelt een coach zich gelijkwaardig op ten opzichte van de coachee. Tot slot is het belangrijk op te merken dat coaching zich alleen richt op mensen zonder (ernstige) psychische problemen. Door Eefje Rondeel Voor het waarborgen van een professionele houding is het voor een coach belangrijk om het onderscheid te kennen tussen coaching en andere begeleidingsvormen. Hieronder worden de meest gangbare begeleidingsvormen naast coaching beschreven en hoe deze verschillen van coaching. Psychotherapie Wanneer er sprake is van psychische problemen (zoals een depressie of een angststoornis) bij een cliënt, dan is psychotherapie de meest geschikte begeleidingsvorm. In dit geval is er namelijk kennis van psychopathologie nodig. Psychotherapie wordt doorgaans gegeven door professionals die gespecialiseerd zijn in het diagnosticeren en behandelen van psychische problemen. Een ander verschil met coaching is dat er bij psychotherapie vaak meer aandacht is voor het verleden. Net zoals bij coaching stelt een psychotherapeut zich doorgaans gelijkwaardig op, hoewel dat niet altijd het geval is. Een psychotherapeut kan bijvoorbeeld sturend optreden en als autoriteit fungeren wanneer er bijvoorbeeld sprake is van ernstige psychische klachten. Counseling Een tussenvorm tussen psychotherapie en coaching is counseling. Bij counseling wordt ingegaan op innerlijke drijfveren en emoties. In vergelijking met coaching wordt dus iets uitgebreider ingegaan op de innerlijke wereld van de coachee. Counseling is meer dan coaching gericht op het verleden. Net zoals een coach faciliteert en stimuleert de counselor het proces. Idealiter wordt een counselor geraadpleegd als mensen ergens over willen praten of iets voor zichzelf helder willen krijgen. In vergelijking met coaching ligt het accent meer op ‘praten’ dan op ‘doen’. Mentoring Een laatste belangrijk onderscheid dat gemaakt kan worden is dat tussen coaching en mentoring. Een mentor heeft vaak inhoudelijke kennis van een specifiek vakgebied, en kan zo bijdragen aan de verdere ontwikkeling van vaardigheden en kennis van de ‘leerling’. Een mentor gedraagt zich veel meer als een adviseur en leraar, terwijl een coach bijdraagt aan het ontdekken van kennis en vaardigheden die een coachee al bezit. Bron: Dijkstra, P., & Rondeel, E. (2019). Evidence-Based Coachen. Leiden: Educatief. 29
NOBCO-bloggers Diverse NOBCO-coaches hebben zich aangemeld om een blog te schrijven, dit keer over het thema Grenzen. Op deze manier wordt het thema belicht vanuit verschillende invalshoeken en vanuit eigen ervaringen. De blogs worden deels gepubliceerd in dit magazine een zijn volledig te lezen op de website. Grenzen aangeven zonder ruzie te maken “Geef je grenzen aan” is een veelgehoord advies bij teveel stress. Makkelijker gezegd dan gedaan... Het is namelijk best spannend, zo iets persoonlijks. Heb je het over grenzen aangeven, dan staan die niet op zichzelf. Onderliggend aan jouw grenzen ligt iets moois verborgen: je behoeften. Ieder mens heeft behoeften en is hierin uniek. En dit is precies waar het spanningsveld ligt. Als je de grenzen van jóuw behoeften aangeeft, hoe zit het dan met die van een ander? Zeker binnen een organisatie kan dit veel spanning opleveren, omdat iedereen zijn eigen belangen heeft. Hoe doe je dat dan, grenzen aangeven? Hoe herken je je grens? Waarom reageer je zo sterk? Hoe vertel je dit zo, dat de ander bereid is om naar je te luisteren? Grenzen aangeven geeft stress. Of juist niet? lees verder Hester van Zoelen - Talentcoach en Loopbaancoach #GeweldlozeCommunicatie #VerbindendeCommunicatie #stressverminderen #grenzenaangeven #conflicthantering #communiceren #team #samenwerking #constructiefcommuniceren
Wachten voor de deur Als ik aan grenzen denk, dan doemen er in mijn gedachten in eerste instantie landsgrenzen op. In 1996 heb ik mijn moederland Roemenië (het is me nog steeds dierbaar dat in mijn moedertaal ‘vaderland’ juist ‘moederland’ heet) verwisseld voor wat nu mijn vaderland is geworden, Nederland. Deze transitie heeft mij veel geleerd over omgaan met veranderingen en het vormgeven van een nieuwe identiteit, waarbij ik gaandeweg geleerd heb dat, om een gezond evenwicht te vinden, noodzakelijk is mijn oude identiteit te integreren met mijn nieuw aangemeten bestaan. In mijn werk met coachees spelen grenzen ook een belangrijke rol. Soms op een bijzondere manier. Ik heb mogen werken met coachees uit onder andere Portugal, Turkije, Brazilië en Iran. Het waren stuk voor stuk jonge mensen die voor hun studie voor meerdere jaren naar Nederland kwamen. En ze hadden iets gemeen met elkaar. lees verder Leona Aarsen - coach, psychosociaal therapeut, EMDR Master Practitioner en traumatherapeut in opleiding 31 Hoe bewaak je je grenzen als zelfstandig coach? Als coach help je het liefste zoveel mogelijk mensen. Betekenis- en zinvol zijn voor anderen, daar doen we het voor. Daar stop je met liefde veel tijd en energie in. Als je zelfstandig coach bent, ben je daarnaast ook nog ondernemer. Dat is een heel ander ‘vak’ en kost ook veel tijd, liefde en energie. Je praktijk is immers je kindje en een kind vraagt veel aandacht en focus. Je moet natuurlijk regelmatig nieuwe coachees of bedrijven werven, je financiën op orde hebben, nadenken over je strategie en allerlei doe-dingen zoals het bijhouden van je website. Er komt nooit een einde aan die to-do list. Besteed je veel tijd aan het coachvak of juist het ondernemerschap? Of allebei? En dan loop je nogal eens tegen je grenzen aan. Er zit immers maar 24 uur in 1 dag. Lisette Brattinga-Haker - online business coach lees verder
Vacature Penningmeester van de Stichting NOBCO/EMCC-NL Per 1 januari 2021 zoekt NOBCO / EMCC-NL een bestuurslid, cq penningmeester voor het bestuur van de stichting. NOBCO / EMCC-NL is hét platform voor professionele coaching in Nederland. Onze visie is dat coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn van en de ontwikkeling van mensen. Onze missie is dat NOBCO leidend is in de ontwikkeling van het coachvak en bijdraagt aan de bekendheid en beschikbaarheid van professionele coaching ten gunste van de maatschappij. NOBCO is de spil in de coaching community samen met andere partijen zoals wetenschappelijke organisaties, zusterorganisaties en opleidingsinstituten. Op dit moment zijn ruim 3500 coaches bij NOBCO aangesloten. NOBCO groeit de laatste jaren sterk en de komende jaren ligt de nadruk op verdere professionalisering van het vak en de ontwikkeling van NOBCO als platform. Daartoe maakt NOBCO als organisatie een professionaliseringsslag, waarbij de penningmeester een belangrijke rol heeft. NOBCO/EMCC Netherlands is onderdeel van het European Mentor and Coaching Council. EMCC is actief in 22 landen. PROFIEL De penningmeester van NOBCO / EMCC-NL: • is lid van het bestuur van NOBCO en mede verantwoordelijk voor het toezicht, beleid en uitvoering van de organisatie; • is verantwoordelijk voor de financiële portefeuille, zowel qua control als administratie; • is verantwoordelijk voor de management informatie en de latest estimates; • is verantwoordelijk voor het begrotingsproces; • stuurt het administratieve team van MOS aan, aan wie NOBCO de administratie heeft uitbesteed; • is verantwoordelijk voor het proces van jaarrekening en jaarverslag; • onderhoudt contacten met contractpartners; • bedenkt en regelt voordelen voor NOBCO-coaches; • houdt zich bezig met projectmatige werkzaamheden, zoals AVG, review van statuten etc.
WAT VRAGEN WIJ VAN DE PENNINGMEESTER PROCEDURE/PLANNING a) 7 september 2020 - uiterste reactietermijn sollicitatie De penningmeester van de NOBCO / EMCC-NL: • heeft een controllers- of accountancyopleiding op HBO- of WO-niveau; • heeft ervaring als verantwoordelijke voor de financiën van een organisatie; • wil actief deelnemen aan het bestuur, kan zich goed inleven in de diverse groepen van de bij NOBCOaangesloten coaches; • is betrouwbaar, gezaghebbend en houdt het overzicht; • is in staat verbeteringen in de werkprocessen en bestuurlijke aangelegenheden te signaleren en door te voeren; • past good governance toe; • is in staat om de verschillende belangen te onderscheiden; • kan zich enkele dagdelen per week vrij maken voor de uitoefening van zijn/haar bestuursfunctie; • is bereid zich voor de bestuurstermijn van 4 jaar als penningmeester in te zetten. Herbenoeming kan na 4 jaar voor een tweede termijn. WAT BIEDEN WIJ Samenwerking met collega’s in een professioneel, ambitieus en enthousiast bestuur. Ondersteuning gebeurt door een extern secretariaat, administratie- en communicatiedeskundigen bij MOS. Naast reiskosten bieden wij een bescheiden bestuursvergoeding. b) 16 september 2020 - eerste gespreksronde sollicitatiecommissie via Zoom c) 28 september 2020 - tweede gespreksronde met het voltallige bestuur/RvA/assessor in Amersfoort d) 3 november 2020 - definitieve besluitvorming e) 1 december 2020 - start van de benoeming i.v.m. inwerken f) 1 januari 2021 - start als penningmeester SOLLICITEREN EN MEER INFORMATIE Een uitgebreid profiel kun je opvragen bij info@nobco.nl. Sollicitaties kunnen worden gericht aan ‘Sollicitatiecommissie NOBCO’ en opgestuurd aan het secretariaat via info@nobco.nl of naar Sollicitatiecommissie NOBCO, Postbus 1167, 3860 BD Nijkerk. Voor informatie kun je terecht bij Arjan van den Berg, verenigingsmanager NOBCO via info@nobco.nl Geef aan hem kort je vraag en telefoonnummer door en hij neemt contact met je op. 33
Ben je coach en wil jij je verder professionaliseren? Sluit je dan aan bij NOBCO! dé organisatie voor professionele coaches met kennis en ervaring • Voor iedereen die beroepsmatig met coaching bezig is. • € 295,- per jaar – basisaansluiting. • Toegang tot alle reguliere NOBCO-activiteiten. • Mogelijkheid tot het behalen van het keurmerk voor coaches: EIA. • Begeleiding bij het halen van een EIA-keurmerk (European Individual Accreditation). • Automatische aansluiting bij de Europese koepelorganisatie EMCC | European Mentoring & Coaching Council. • Aanzienlijke korting op een beroeps- en aansprakelijkheidsverzekering. • Een persoonlijk coachprofiel via ‘Vind een coach’ met meer dan 240.000 bezoekers per jaar. • Kosteloos gebruikmaken van het online evaluatie-instrument Coaching Monitor. • Kosteloos toegang en gebruik van Coachlink (tijdschrift en online database met ruim 140 boeken over coaching). • Gebruikmaken van de door de Belastingdienst goedgekeurde DBA-verklaring voor coachingsgerelateerde diensten. Wil je meer weten over alle voordelen van een aansluiting als NOBCO-coach? Klik hier
1 Online Touch