9

Je zou kunnen zeggen dat we met collegacoaching bijdragen aan een lerende overheid Alice: “We begeleiden onze coaches tijdens de opleiding en toetreding tot het netwerk. Daarin besteden we veel aandacht aan reflecteren. Daarnaast meten we regelmatig de kwaliteit van de coachtrajecten.” Hebben jullie specifieke afspraken met betrekking tot collegacoaching? Alice: “Wij hanteren, net als NOBCO, richtlijnen met betrekking tot vertrouwelijkheid, anonimiteit en veiligheid.” Om hoeveel coachtrajecten gaat het op jaarbasis? Robbert: “Op jaarbasis moet je denken aan 800 coachtrajecten. Dit aantal groeit nog steeds.” Jullie coachen over departementsgrenzen heen, kun je uitleggen waarom en wat de toegevoegde waarde is? Alice: “Afstand en nabijheid zijn goed om in dit kader te noemen. We gebruiken de voordelen van een ‘gezamenlijk referentiekader’, doordat zowel coach als coachee het werken voor de publieke dienst kennen.” Robbert: “We ervaren dat kennis van de cultuur van de overheid een bijdrage levert in het snel ‘snappen’ van het vraagstuk van de coachee”. “Eén van de afspraken is dat een coachee van departement A een coach krijgt van een ander departement. De afstand tussen coach en coachee is daardoor optimaal: dichtbij genoeg om snel de context van de vraag te begrijpen en op voldoende afstand om vrij en belangeloos met de coachee aan de slag te gaan.” Alice: “De coach leert er ook van. We horen vaak dat zo’n manager tijdens of na een coachtraject ook weer anders naar zijn eigen leiderschap en context kijkt. Je zou kunnen zeggen dat we met collegacoaching bijdragen aan een lerende overheid.” Wat zijn de grenzen van interne coaching? Wanneer verwijs je bijvoorbeeld door naar een psycholoog? Robbert: “Onze coaches krijgen de uitgangspunten en kaders mee als ze starten bij InterCoach. Belangrijk is dat InterCoach zich altijd bezighoudt met werkgerelateerde vragen. We adviseren de coach contact op te nemen met InterCoach zodra er een vraag rond grenssituaties ontstaat. Het is juist voor zo’n onderwerp belangrijk te sparren en intercollegiale consultatie te houden. Daar zijn we bij bureau InterCoach voor. We werken voortdurend aan kennis- en ervaringsopbouw met onze coaches, tijdens de deskundigheidsbijeenkomsten.” Wat was voor jullie de reden om coach te worden? Robbert: “Coaching is tegelijk een egoïstisch als een altruïstisch vak. Bij de gratie van steun die ik een ander 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication