27

die zijn kind minder te zien krijgt mede omdat de advocaat van moeder het verslag van de coach van het kind inbrengt in een rechtszaak over voogdij. Een vrouwelijke coachee met psychische problemen die in bed belandt met haar coach. Een coachee die gedurende een beoordelingsgesprek wordt geconfronteerd met een interne coach die opeens de pet van consultant opzet en meedoet met de negatieve beoordeling. Een coachee die wordt ‘behandeld’ met hallucinerende drugs en gedurende de behandeling slaapt in het bed van de coach. Een coachee die een rekening moet betalen van gesprekken waarvan hij dacht dat die kosteloos waren. En zo zijn er nog wel meer zaken te noemen. Kijk meer eens op de website naar de gegrond verklaarde klachten. En wat zijn de gevolgen voor een coach van een gegrond verklaarde klacht? Ten eerste hebben we gemerkt dat het enorm hard aankomt bij een coach als er een klacht wordt ingediend. De opluchting is vaak groot als die ongegrond blijkt. Bij gegrond verklaring kan de commissie een waarschuwing geven of een berisping en volgt in alle gevallen een gesprek met het bestuur. Veel coaches kunnen het gelukkig na de initiële schok wel zien als iets waarvan ze kunnen leren. Maar er zijn er ook die boos worden, NOBCO verwijten maken en hun aansluiting beëindigen. Heb je nog tips voor coaches? Het is belangrijk dat je je als coach bewust bent van de morele dimensie van je vak. Hiervoor moet je als het ware een bepaalde gevoeligheid aanleren. Dat kan bijvoorbeeld door de IEC en het klachtenreglement eens op de agenda van je intervisiegroep te zetten of samen een paar uitspraken van de klachtencommissie te bespreken. Of door het volgen van een workshop over morele oordeelsvorming en de IEC die NOBCO dit najaar weer gaat organiseren op 29 oktober in Heerenveen Meer weten over de klachtenprocedure? Klik hier 27 “Wees je als coach bewust van de morele dimensie van je vak”

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication