Wat is Voice Dialogue? Voice Dialogue is een methode om mensen te begeleiden bij het beter leren kennen van hun innerlijke drijfveren en motieven. Het uiteindelijke doel is dat mensen effectiever en bewuster sturing geven aan hun eigen handelen. Voice Dialogue bestaat uit de ‘psychologie van de ikken’ die beschrijft hoe mensen gestuurd worden door verschillende en vaak tegenstrijdige interne kanten of ubpersonen. Elk subpersoon heeft een belangrijke en vaak beschermende functie in ons leven. De theorie beschrijft hoe deze verschillende kanten tot ontwikkeling zijn gekomen en wat hun functie en betekenis is. De methode is begin jaren ’70 ontwikkeld door het Californische psychologenechtpaar Hal en Sidra Stone. Kun je een voorbeeld geven van hoe subpersonen werken? Judith Budde: “De meeste mensen herkennen wel dat ze meerdere, vaak tegenstrijdige kanten in zichzelf hebben. Zoals bijvoorbeeld de kant die op vrijdagavond met een wijntje op de bank een film wil kijken, en een andere kant die toch liever naar dat feestje wil. Mensen herkennen de spanning die tegenstrijdige kanten in onszelf kan oproepen en ook dat er kanten in ons zijn die het vaker voor het zeggen hebben dan andere.” Voor welke vraagstukken is de Voice Dialogue-methode geschikt? “Voice Dialogue is heel bruikbaar om de dynamiek van je binnenwereld te onderzoeken. Bijvoorbeeld bij dilemma ’s en keuzes, wanneer je hinder ervaart van een bepaalde kant in jezelf of als je meer vrijheid in je handelen wilt ontwikkelen. Stel je bent heel kritisch op jezelf, dan helpt Voice Dialogue je om de intentie van die stem te ontdekken. Alle stemmen in ons hebben een eigen manier van doen en proberen iets voor ons voor elkaar te krijgen. Ze beschermen ons. Door je innerlijke stemmen te ontmoeten, leer je ook om je ervan te onderscheiden en ervaren dat het maar één kant van je is. Je vergroot je bewustzijn van die innerlijke dynamiek.” Hoe vind je die ver weggestopte subpersonen? “Als coach maak ik altijd eerst verbinding met de primaire kanten van de coachee. Dat zijn de beschermers, de kanten waar je coachee het meest vertrouwd mee is. Die kunnen laten weten waarom ze zo belangrijk zijn en waar ze zich zorgen over maken. Als primaire delen zich echt gehoord voelen en je hebt ze goed verkend, ontstaat er vanzelf ruimte om meer verstoten en kwetsbare ikken aan het woord te laten. Stel dat er een kant is die altijd de harmonie zoekt en een andere kant is die ergens boos over is, dan luistert je coachee naar beide kanten en probeert vanuit het midden de spanning tussen die twee tegenstrijdige kanten te verdragen, zodat hij of zij meer keuzeruimte krijgt.” Waarom is Voice Dialogue voor jou zo’n fijne methodiek? “Wat ik mooi vind aan Voice Dialogue is dat alle kanten in ons welkom zijn. Iedere kant is er om een goede reden, je hoeft nergens tegen te vechten. Een dominante strenge kant betekent niet dat je 100% van de dag streng moet zijn, maar dat er ook een kant is die kan zeggen ‘zo en nu gaan we iets leuks doen.’ Dat geeft meer balans. Je leert de regie te nemen over je ikken.” Is verbinding met je coachee volgens jou essentieel in een coachingtraject? “Zeker, verbinding en contact zijn van groot belang in een coachrelatie. In Voice Dialogue kijken we vooral naar wie in de coachee aan het woord is. Er zijn ook subpersonen die liever helemaal geen contact willen maken, zoals stille in zichzelf gekeerde stemmen. Ook die kun je ontmoeten. De aard van de verbinding is steeds verschillend en het is de kunst om daar steeds op af te stemmen. Doordat jij als coach verbinding maakt met alle delen, kan ook de coachee dat doen en meer contact maken met delen waar hij of zij tot nu toe nog (ver) vandaan bleef. Voice Dialogue is er vooral op gericht dat de coachee verbinding maakt met zichzelf en met al die ikken in zichzelf.” 13
14 Online Touch Home