6

‘Door de frequentie van berichten nemen intimiteit en betrokkenheid op de coachvraag toe en raakt het leerproces versneld’ Hoe anders is jullie methodiek dan andere vormen van coaching? “Omdat je coacht in de asynchroniciteit: na een gesprek stuur je de volgende dag een bericht met een reflectievraag, die de coachee leest wanneer het hem of haar uitkomt, neem je de dialoog in de tijd mee. Je kunt dichter aansluiten bij de coachee in zijn leerproces, in de relevante context en bijdragen aan zijn betrokkenheid. Het is het verschil tussen zes keer een gesprek hebben met een tussenpauze van twee á drie weken of 25 keer (kort) contact hebben via mail, online of whatsapp. Als een coachee een prachtige ervaring heeft, is het eerste wat ze willen doen dat met je delen, wat ook kan. Er gebeurt zoveel op een dag. Door de frequentie van berichten nemen intimiteit en betrokkenheid op de coachvraag toe en raakt het leerproces versneld. Het opknippen van de communicatie is wat wij anders doen.” Wat is belangrijk bij het maken van onlineverbinding? “Je hebt er letterlijk mee te maken: de verbinding die je maakt door je computer aan te zetten. Maar je hebt het natuurlijk ook over de menselijke verbinding en die is online natuurlijk ook super belangrijk. Online – zowel in een videocall als in een mail – maak je telkens contact vanuit positiviteit. Bij elk bericht stap je in een soort aanwezigheid: zonder oordeel, het ego staat uit, het mechanisme om iemand een stap vooruit te brengen staat aan en dat is altijd vanuit empathie en compassie en een positieve benadering. Schrijvend ben je je bewuster van de woorden die je gebruikt om uiting te geven aan empathie en compassie die je normaal met een glimlach kunt laten zien.” “De frequentie van het contact draagt bij dat je dichtbij iemand komt, je bouwt op een continue manier aan de verbinding. Daarnaast voelt de coachee zich veilig in zijn eigen ruimte. De sociale wenselijkheid valt weg. Iemand kan bij wijze van spreken in zijn pyjama ’s avonds laat in bed achter de computer kruipen en jou een antwoord mailen.” Welke vaardigheden vraagt blended coaching van een coach? “E-coaching vraagt een aangepaste mindset, een attitude en nieuwe skills. Minder vragen stellen, maar wel van hoge kwaliteit. Het vraagt ook om anders te kijken naar hoe je een relatie opbouwt. Je moet leren om een e-coachproces te managen. Daarnaast moet je met IT kunnen omgaan en de techniek omarmen. En omdat je zoveel mogelijk probeert te schrijven, moet je verbindend, constructief en beknopt kunnen schrijven. En natuurlijk moet je het leuk vinden om op een nieuwe, continue manier met je coachee bezig te zijn.” Hoe kun je op schrift beter verbinding maken? “Ik had vorige week een supervisie met een coach: een ontzettend vriendelijk en warm persoon. Wanneer je met haar praat voel je je gezien en gehoord, maar op papier: koud en afstandelijk. Om ervoor te zorgen dat je op papier verbinding maakt met de ander hebben we een methodiek ontwikkeld van 15 taalstrategieën. Die gaan over: op welke manier schrijf je? Welke woorden gebruik je? Hoe breng je warmte en empathie over in geschreven woord? En: geef heel veel complimenten en erkenning, veel meer dan in face to face contact. Dat was in het begin lastig. Wij nuchtere Nederlanders zijn niet zo complimenteus. In onze internationale community zie ik dat men sensitiever is.” Heeft een coachee bepaalde vaardigheden nodig om aan een e-coachtraject mee te kunnen doen? “Ik coach nu een manager die zwaar dyslectisch is. Hij vindt dat hij niet kan schrijven en houdt er ook niet van. Maar je hoeft helemaal niet correct te kunnen schrijven, zo lang ik die innerlijke stem maar hoor en regelmatig een bericht krijg. En nu vindt hij het fantastisch. Hij kijkt uit naar mijn berichten. Je zit in een proces: de knop is aangegaan en die gaat niet meer uit. Het is wel belangrijk dat een coachee gemotiveerd is om met zijn

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication