18

Tiende NOBCO Symposium Coaching & Onderzoek Doelen vormen een wezenlijk onderdeel van coaching. Coaching is immers een doelgericht proces. Maar welke soorten doelen zijn er en hoe stelt je coachee doelen die daadwerkelijk verwezenlijkt kunnen worden? Op welke manier dragen doelen bij aan het veranderen van gedrag en welke rol speelt coaching daarin? Deze vragen stonden donderdag 28 november centraal op het tiende NOBCO Symposium Coaching & Onderzoek. Een dag met als doel beroepscoaches en internationale onderzoekers met elkaar te verbinden en samen te laten leren. Door Sanne Peeters De deelnemers werden deze dag verwelkomd in Aristo Meeting Center Utrecht. Voor aanvang van het congres was er voldoende ruimte om te netwerken en ervaringen uit te wisselen onder het genot van een kopje koffie of thee. Doelen Tijdens het plenaire gedeelte van de dag gingen, onder leiding van dagvoorzitter Dorothee Loorbach, prof. dr. Siegfried Greif en dr. Eefje Rondeel in op het thema ‘Doelen’ en werd helder wat de huidige stand van zaken is omtrent doelen en wat je als coach kunt doen om ervoor te zorgen dat het gat tussen doelintenties en uiteindelijke acties kleiner gemaakt kan worden. Het plenaire gedeelte werd vervolgens afgesloten met de uitreiking van de NOBCO Thesisprijs. Na het plenaire gedeelte konden de deelnemers kiezen uit diverse workshops en kennissessies waar onderzoekers en coaching experts dieper ingingen op het thema ‘Doelen’. Dagvoorzitter Dorothee Loorbach zette meteen de toon en benadrukte dat het symposium gaat over stimuleren en doorontwikkelen van evidence-based coaching. Tijdens het symposium was een duidelijke rol weggelegd voor de deelnemers van het congres door te reageren, vragen te stellen en actief deel te nemen. “Je zit hier voor jezelf, dit is voor jou.” Dat beloofde wat voor de rest van het symposium! Dr. Eefje Rondeel gaf vervolgens een heldere uiteenzetting over de huidige stand van zaken omtrent onderzoek naar doelen in het algemeen en doelen in coaching. De boodschap was dat er nog veel werk te verzetten is, maar dat er zeker enkele interessante bevindingen uit de literatuur naar boven komen. Zo is overeenstemming over en aandacht voor de doelen van de coachee belangrijk en blijven respect en luisteren nog altijd essentiële basisvaardigheden bij het voeren van coachgesprekken. Hoe moeten we verder en hoe kunnen we deze informatie in onze eigen praktijk integreren? Ondanks dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden binnen het Beeld: Leonie van Someren

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication