44

Online onderwijs voegt een dimensie toe aan de opleiding van verpleegkundigen. Dat is ten tijde van de eerste corona-crisis bewezen, zegt Piet Donga, hoofd verpleegkundig onderwijs van Noordwest Academie. Maar dat betekent niet dat àlle theoretische lessen voortaan digitaal moeten worden aangeboden. Bij Noordwest Academie werd al een poos nagedacht over goed digitaal onderwijs. Er werden e-learnings aangekocht, bijvoorbeeld over het functioneren van bepaalde organen. Er werd gezocht naar de juiste apparatuur om lessen op te nemen, zowel voor leerlingen die er niet bij konden zijn als voor degenen die nog eens wat wilden terugkijken. “En toen kwam corona”, zegt Piet Donga. “Toen was het ineens een must om online te gaan werken. We móesten overschakelen op digitaal. En dat kònden we. Het is ongelooflijk hoe goed studenten en docenten het hebben opgepakt. Ik heb veel respect voor de docenten die de lessen via streaming zijn gaan verzorgen. Aanvankelijk misschien soms wat moeizaam, maar steeds beter, met filmpjes en powerpoints, interactief met vragen die de studenten tijdens de lessen konden stellen, per mail of rechtstreeks via hun microfoon. De techniek werkte mee: apps werden geüpdatet, streamverbindingen werden beter en er kwamen meer data beschikbaar.” 44 DIGITAAL LEREN Na de versoepeling van de maatregelen werden er, met inachtneming van alle beperkingen, weer lessen op de academie gegeven. “Maar terug naar het oude normaal gaan we niet meer - zelfs niet als de anderhalvemeter-samenleving zou worden opgeheven. We zijn versneld gaan nadenken over andere leer- en onderwijsvormen. Het goede dat we hebben geleerd, willen we vasthouden. We bespreken met de studentenraad hoe zij het onderwijs in coronatijd ervaren. Zij zijn onze beste tipgevers.” Wel is al duidelijk dat niet alle theoretisch onderwijs online zal worden aangeboden. “We missen de lichaamstaal: je ziet op het scherm uitsluitend het gezicht van de docent. En die heeft alleen 24 kleine hoofdjes voor zich. Het sociale aspect staat onder druk, maar ook het spontane verdwijnt. Direct inhaken op wat iemand zegt kan immers niet. Dan valt letterlijk en figuurlijk de verbinding weg. Je moet wachten tot iemand is uitgesproken voor jij het woord kunt nemen.”

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication