12

Online onderwijs niet meer weg te denken Interactief online onderwijs voegt een dimensie toe aan het lesaanbod. Dat betekent niet dat alle theoretische lessen voortaan digitaal moeten worden aangeboden. Een verscheidenheid aan onderwijsvormen sluit het beste aan bij de huidige generatie studenten. Dat concludeert Noordwest Academie op basis van de ervaringen in de coronatijd. Bij het ingaan van de eerste lockdown in maart 2020 moest alle fysiek onderwijs van de ene op de andere dag worden stilgelegd, van introductiedagen via masteronderwijs en coschappen tot de lessen voor de verpleegkundigen in opleiding. Met veel creativiteit en toewijding van docenten, begeleiders in het ziekenhuis, studenten en het stagebureau zijn de meeste lessen en stages al heel snel in aangepaste vorm weer opge pakt. Toch is de impact van corona juist voor de jonge mensen groot geweest, aldus Betsy van Soelen, directeur van de Academie en Piet Donga, hoofd verpleegkundige opleidingen. Ze doelen zowel op het psychosociale welzijn van de studenten als op het verloop van hun studie. Zo zijn vrijwel alle coassistenten geconfronteerd met een verlenging van hun studietraject met zo’n drie maanden. Ook voor veel aios die als gevolg van de pandemie niet al hun leerdoelen konden behalen is verlenging aangevraagd en verkregen. “De studenten verpleegkunde hebben hun opgelopen achterstand weer snel weten in te halen”, blikt Donga op de hectische covidperiode terug. De achterstand is overigens niet zo groot geweest als aanvankelijk werd gevreesd, doordat alles op alles is gezet om de studenten toch hun leerdoelen te laten behalen. Zo kon het onderwijs voor de eerste­ en tweedejaars van de VIP (mbo) en HIP (hbo) binnen anderhalve week digitaal worden voortgezet. Alternatieve stagemogelijkheden zijn gevonden bij onder meer de thuiszorg en Ontwikkelingen | 12 Piet Donga, hoofd verpleegkundige opleidingen

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication