bejaardenzorg. Voor de derde­ en vierdejaars studenten is het werken en leren in de praktijk doorgegaan op de stage­afdelingen, zij het met vele aanpassingen. Van Soelen en Donga zijn onder de indruk van de flexibiliteit waarmee studenten, begeleiders en docenten de overschakeling op digitaal onderwijs hebben opgepakt. Donga: “We zijn versneld gaan nadenken over andere leer­ en onderwijsvormen. Het goede dat we hebben geleerd, houden we nu vast.” Vaardigheidsonderwijs vraagt om fysieke aanwezigheid, en ook niet alle theoretisch onderwijs kan online worden aangeboden. Noordwest Academie ziet het meest in een combinatie van onderwijsvormen. Zowel het master­ als het verpleegkundig onderwijs worden nu gekenmerkt door blended learning: deels in de klas, met verschillende werkvormen, deels zelfstandig via e­learnings, deels in het skillslab op de Academie, deels op de afdeling in het ziekenhuis en deels thuis online. Zo creëren we een hybride leeromgeving. Zo’n verscheidenheid aan leervormen sluit volgens Donga het beste aan bij een generatie Ontwikkelingen | 13 die is opgegroeid met beeldschermen. “De hele dag in een klaslokaal zitten past niet meer in onze tijd. We weten bovendien dat breinleren beter beklijft als het wordt afgewisseld met andere leervormen zoals praktijkonderwijs, een oefening of een spel. Online les voegt een nieuwe dimensie toe aan ons aanbod.” Ook Marjanne van der Weide, coördinator van de masteropleiding, beaamt dat. Van het klinisch trainingsonderwijs wordt inmiddels tachtig procent fysiek aangeboden en twintig procent digitaal. “Online onderwijs biedt ook zeker voordelen die niet meer weg te denken zijn in het huidige programma”, zegt zij. Diploma-uitreiking in coronatijd: Verpleegkundige Jens vertelt erover in magazine DOEN! Doen! In het oog van de tweede golf heeft Noordwest Academie een digitaal magazine voor en over verpleegkundigen uitgebracht: https://bit.ly/3SoBKGv Doel was onze verpleegkundigen ­ en in hen àl onze zorgtoppers ­ in deze periode een hart onder de riem te steken. De persoonlijke verhalen van de verpleegkundigen inspireren en bieden perspectief ­ ook ná de pandemie.