7

02 22 ONDERNEMERSDAG naar positiespel te komen. Dat betekent een gezamenlijk doel nastreven, afspraken maken, verantwoordelijkheden geven en medewerkers aanspreken. En uiteraard de juiste man/vrouw op de juiste plek zetten”, aldus Eijssen. Kansen creëren In de markt vol verandering is het volgens Eijssen zaak om niet slechts kansen te pakken, maar deze te creëren. Blijf nieuwsgierig, maak keuzes, bepaal een helder doel en plan en vooral: maak tijd voor een strategie en communiceer daarover naar je medewerkers. Eijssen: “bepaal de richting, de kaders en het doel en geef medewerkers veel vrijheid om dat te realiseren.” Stapje naar links of rechts Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Automotive Groep, herkent zich wel in de adviezen over strategie. Sinds 1988 heeft hij de leiding over het bedrijf van de familie Van Mossel, waar hij ooit als stagiair aan de slag ging. Het bescheiden autobedrijf groeide uit tot een grote speler in de autosector met ruim 4.000 medewerkers in de Benelux. “Een strategie is nooit één rechte lijn richting een doel. Je moet altijd bereid zijn stapjes naar links en rechts te zetten. 100% van onze strategie komt uit mijn koker, maar MASTERCLASS FAMILIEBEDRIJVEN Voorzitter Henk den Boer maakte tijdens de Ondernemersdag bekend dat het thema ‘Familiebedrijven’ en het onderzoek van Dirk Harm Eijssen de organisatie OnderhoudNL zo triggerde dat er een vervolg in het najaar aan komt in de vorm van een masterclass voor Familiebedrijven. OnderhoudNL en Dirk Harm Eijssen zijn daarover in overleg. Wordt vervolgd. ik word voor 80% gecorrigeerd door mijn team”, zei hij lachend. Piketpaaltje Ook Pierre Boels verbreedde de scope van het assortiment nadat hij het bedrijf van zijn vader overnam. Met 750 vestigingen in 18 landen, 7.000 medewerkers en meer dan 650.000 items is Boels Rental bijna de grootste verhuurspecialist van Europa. “Elke drie jaar prik ik een piketpaaltje”, legt Boels uit. “Dan stel ik een doel, haal mijn team erbij en bepaal wat ervoor nodig is om dat te halen. De doelen baseer ik op allerlei data over onze resultaten in diverse markten en sectoren. Daarnaast werk ik ook heel graag ‘vanuit mijn buik’, en blus ik graag brandjes. Die ondernemende stijl is dus wel op mij van toepassing!” Henk den Boer (l), Eric Berkhof (m) en Pierre Boels (r) ONDERHOUDNL 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication